La xarxa de Rodalies i Regionals va patir 553 incidències greus en els 1.339 dies entre gener del 2021 i agost del 2024, un mes abans de les obres de Roda de Berà. Per tant, se’n va registrar una cada 2,5 dies. Així es desprèn d’una resposta del Departament de Territori a una pregunta parlamentària de Junts que inclou les incidències que van afectar més de 10.000 viatgers de Rodalies o més de 1.000 de Regionals.
Les línies que sumen més jornades amb afectacions per avaries, imprevistos o limitacions temporals de velocitat van ser les que comuniquen Barcelona amb les comarques de Lleida i Tarragona. Segons les dades de Territori, entre els anys 2021 i l’agost de 2024, les línies cap a Lleida van sumar 665 dies amb incidències. Així, l’R12 entre l’Hospitalet de Llobregat i Lleida via Manresa -línia ja desapareguda i que substitueix la nova RL4 entre Lleida i Terrassa-, va sumar 69 dies diferents amb afectacions; l’R13 entre Barcelona i Lleida per Valls 259 i l’R14 entre Barcelona i Lleida per Tarragona i Reus 337. A més a més, l’R15 entre Barcelona i Riba-roja d’Ebre 369; l’R16 entre Barcelona i Tortosa 359 i l’R17, entre Barcelona i Port Aventura, 298.
El recompte detalla les incidències en forma d’avaria, imprevistos -com atropellaments, obstacles a la via, robatoris de cable de coure o falta de maquinista- i limitacions temporals de velocitat. La meitat d’incidències greus van ser per avaria a la infraestructura o del tren. Segons dades recollides per l’ACN, les incidències que van predominar van ser per avaria (50,8%) seguides dels imprevistos (33,8%), les limitacions temporals de velocitat (14,3%) i la vaga (1,1%). En els 1.339 dies entre el 2021 i l’agost del 2024 es van registrar 475 dies amb incidències greus (35,7%) i 864 dies sense incidències rellevants (643%). En el període analitzat per la Generalitat, titular del servei, consten una quinzena d’incidències derivades de robatori de coure amb afectacions a més de 10.000 viatgers de Rodalies o 1.000 a Regionals. Alguns casos van comportar conseqüències molt greus com el cas de Montcada, la matinada del 12 de maig, que va afectar totes les línies de Rodalies i que va tardar unes 48 hores a restablir completament el servei.
Les dades recopilades per Territori no inclouen el tall de les obres de Roda de Berà, que va començar l’1 d’octubre de l’any passat, i que va obligar els usuaris de les comarques de Tarragona a haver d’agafar el bus en alguns trams de les línies de Regionals i a planificar amb molta antelació els seus desplaçaments per les nombroses incidències. A més a més, tampoc hi consten els nombrosos retards per diverses incidències a la infraestructura d’aquesta tardor i hivern i la darrera vaga convocada pels sindicats i que les organitzacions majoritàries, finalment, van acabar desconvocant. Pel que fa a les vagues, només consten sis jornades amb afectacions, tot i que durant el període analitzat, s’han convocat moltes més aturades per part dels representants dels sindicats majoritaris, que finalment es van desconvocar en arribar a algun tipus d’acord amb l’empresa.