Els tècnics de l’Aragó que van inspeccionar el conjunt mural de Sixena dipositat al MNAC han detectat “humitats” a les pintures, segons va explicar ahir en roda de premsa Pedro Olloqui, director general de Cultura del govern aragonès, que va considerar que aquest fet “augmenta la urgència del trasllat”.
També va lamentar la “voluntat d’entorpiment” dels “drets culturals dels aragonesos” pel fet que el MNAC situa el debat en la “dificultat” del trasllat quan la qüestió de les suposades humitats és “més greu”. “Hi ha una afecció física sobre els llenços a la part del darrere per les humitats, i això que és més greu no es té en compte, però sí es diu que les pintures no es poden traslladar a uns centenars de quilòmetres. L’argument es desmunta”, va opinar Olloqui.
Per la seva banda, el MNAC va titllar de “falses” les declaracions i va atribuir les taques a les “vicissituds” del conjunt pictòric al llarg del temps. “Són l’evidència del seu alt grau de degradació i de la seva extrema fragilitat, fet que desaconsella absolutament el seu moviment”, va afegir el museu català. Segons els seus responsables, “no existeixen humitats de cap tipus a la sala 16 que acull les pintures de Sixena, un espai aïllat amb unes condicions estables certificades”per informes independents, entre ells de l’ICCROM, “màxim organisme internacional”.