El projecte que ha d’integrar el pas d’un tramvia pel centre de Balaguer continua encallat tot i que en plena pandèmia tot feia pensar que s’havia fet una passa per desencallar-lo després que la Generalitat i l’aleshores paer en cap, Jordi Ignasi Vidal acordessin els aspectes tècnics del projecte incloent-hi peticions de l’Ajuntament balaguerí. De fet, Territori va adjudicar per 79.000 euros la redacció del projecte de millora de la integració urbana de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya Lleida-la Pobla al seu pas per Balaguer.
La idea era que pogués estar enllestit entre finals de l’any 2022 i inici del 2023, tal com va explicar llavors la Paeria. La data va arribar, ha passat, però la integració del tramvia encara no s’ha materialitzat. I aquest és el tercer intent, la tercera pota d’un projecte que va fer les primeres passes l’any 2005 durant l’alcaldia del socialista Miquel Aguilà. Aleshores, la Generalitat i l’Ajuntament van signar un conveni per soterrar la línia del tren i així poder suprimir els passos a nivell. Tot i les bones intencions i la bona voluntat, el projecte va quedar aparcat.
L’any 2015, amb Josep Maria Roigé, com a alcalde es va abandonar la idea del soterrament en considerar que era “inviable” pel seu elevat cost (valorat en uns 80 milions d’euros). Hi havia un segon projecte que era allunyar el tren circumval·lant la ciutat.
Aquest també va quedar descartat en tractar-se d’una proposta que no agradava i que va generar algunes crítiques. Així es va acordar convertir la línia de tren que travessa Balaguer en un tramvia, una proposta de Vidal que ja es va encarrilar en l’època de Roigé com a paer. I ara, a punt d’entrar al 2025, dues dècades després, Balaguer continua esperant el seu ‘Pla de l’Estació’, que com el de Lleida encara està dibuixat sobre paper sense que hi hagi concrecions econòmiques per tirar-lo endavant. L’actual alcaldessa, Lorena González, va explicar a aquest diari que es mostra “optimista” i “esperançada” i va assenyalar que durant els últims mesos s’han mantingut diverses reunions amb el Govern per tractar l’estat del projecte i hi ha hagut “bona sintonia”.
LA MAÑANA va preguntar a Ferrocarrils de la Generalitat sobre l’estat actual del projecte, sense obtenir una resposta a la petició. L’alcaldessa va apuntar que han apostat per mantenir el projecte bàsic que tenia l’anterior equip de govern, després de consensuar-ho amb la resta de grups de l’oposició. Així, s’aposta per la integració urbanística de les vies del tren; més passos cap a la trama urbana de l’altre costat de la via del tren, on ja hi ha molts serveis com col·legis, la piscina o la zona esportiva, a banda de l’àrea d’Inpacsa, i la situació de l’andana més cap al sud per a permetre la continuïtat del carrer Sant Crist. L’actuació d’integració urbana permetrà millorar la permeabilitat d’un costat i altre de la via i superar la barrera que suposava enllaçar cap a l’antiga Inpacsa, amb una inversió estimada de 10 milions quan es liciti l’obra.