Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

La tragèdia de Germanwings, “punt d’inflexió” per millorar l’atenció de víctimes de grans emergències a Catalunya

Protecció Civil posa el focus en l'acompanyament als familiars i els ofereix una "atenció integral"

Ofrena floral a l'acte per les vítimes de Germanwings

ARTICLES - ZONA 2

La tragèdia de Germanwings va suposar un punt d’inflexió i un “salt qualitatiu” en l’atenció a familiars de víctimes de grans emergències. Arran del succés, Protecció Civil va revisar els procediments i va situar els afectats al centre per oferir-los una “atenció integral” que inclou suport psicològic, assessorament per a fer tràmits o major coordinació amb la policia científica, entre d’altres. Ho ha explicat a l’ACN Sergio Delgado, sotsdirector de Planificació de Protecció Civil, que aquest dimecres participa en curs sobre l’assistència a familiars d’accidents aeris a Madrid. Ha indicat que experiències posteriors com el sinistre de Freginals o l’atemptat del 17-A van ser claus per acabar de definir el protocol que s’aplica actualment.

Deu anys després del tràgic accident que va suposar la mort de 150 persones, una cinquantena de les quals catalanes, l’atenció que el Sistema de Protecció Civil ofereix als familiars i l’entorn de les víctimes de situacions d’emergències greus ha canviat substancialment. “No podem parlar d’excel·lència, però sí que podem dir que oferim elements de molta qualitat”, ha comentat el sotsdirector de Planificació de Protecció Civil, Sergio Delgado.

Ha explicat que la necessitat de modificar la forma en què s’abordaven aquesta mena d’episodis va sorgir després de l’atropellament múltiple que va passar la nit de Sant Joan de 2010 a Castelldefels. Ha afirmat que aquell accident va evidenciar que més enllà de les tasques de salvament, calia incidir i posar el focus en l’atenció als familiars. “Vam veure que els processos d’informació havien de millorar i que calia donar als afectats una resposta continuada”, ha apuntat Delgado que ha admès que en aquells moments ni la preparació ni els recursos disponibles permetien cobrir aquestes necessitats.

Així, ha relatat que van començar a treballar en aquesta línia amb el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) per desenvolupar un equip d’atenció psicològica, i també en col·laboració amb la Creu Roja i el Col·legi de Treballadors Socials. Segons Delgado, quan el 24 de març de 2015 va tenir lloc el tràgic accident de Germanwings, els motors ja estaven en marxa: “Vam poder utilitzar alguns protocols i recursos que ja havíem començat a treballar”, ha comentat. Tot i que aquesta experiència va servir per poder estandarditzar tot el procés, ha reconegut que van sorgir “casuístiques complexes” i “elements crítics” que calia tenir en compte de cara al futur. “L’any següent, quan va passar l’accident de Freginals en què tretze estudiants van perdre la vida, ja vam poder aplicar algunes lliçons apresses i el 17-A vam seguir treballant en la línia i adaptant i expandint tot el que va ser necessari”, ha assenyalat.

Fruit de tota aquesta feina, l’any 2018 Interior va crear el grup de treball del Pla de Protecció Civil d’atenció a les persones davant d’emergències greus i col·lectives i el 2020 es va aprovar el protocol que regula aquest procediment. “Deu anys després de Germanwings podem assegurar que avui en dia el sistema d’emergències i protecció civil està preparat per atendre els familiars i l’entorn de les víctimes d’una emergència greu”, ha assegurat Delgado que ha remarcat que actualment l’atenció a aquestes víctimes és un focus prioritari “des del primer moment”.

Atenció integral a les famílies 

Segons Delgado, el protocol contempla una “atenció integral” que va molt més enllà del suport psicològic.”Inclou acompanyament jurídic, per fer tràmits o en cas que calgui traslladar afectats, una millor coordinació amb la policia científica i entre administracions i la institucionalització del concepte d’emergència de caràcter internacional, tant si passa fora del territori, però afecta persones del conjunt de l’Estat, com si té lloc a Catalunya, però els perjudicats són estrangers”, ha detallat.

Amb tot, ha admès que “sempre hi ha marge de millora” i ha assenyalat que actualment s’està treballant per optimitzar el procés de traspàs de tota la gestió a l’àmbit social, sanitari o judicial un cop acaba l’emergència.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12