La tornada parcial del Barça a l’Spotify Camp Nou preveu que dues terceres parts dels assistents hi vagin a peu o en transport públic i la resta ho facin en vehicle privat. Així ho contempla el Pla de Mobilitat Sostenible presentat aquest divendres pel Barça i l’Ajuntament de Barcelona i que contempla campanyes i mesures per potenciar l’ús del transport públic un cop es deixi Montjuïc. Alguns dels canvis que s’implementaran aprofitant el retorn al Camp Nou -encara sense data concreta- són reivindicacions “històriques” dels veïns. Així ho ha dit el regidor de les Corts, David Escudé, que ha explicat que l’accés del vehicle privat a dos carrers de les Corts estarà restringit a només veïns per evitar que es col·lapsin.
L’accés a aquests dos carrers -Mejía Lequerica i Felipe de Paz- es controlarà mitjançant càmeres de lectura de matrícula. Així, no es permetrà que circulin els vehicles que no siguin veïns.
D’acord amb les previsions recollides en el pla presentat, més d’un terç dels assistents als partits es desplaçaran al Camp Nou a peu (36,5%), un terç en vehicle privat (el 25,9% en cotxe i el 6% en moto) i la major part de la resta en transport públic (el 17,1% en metro, el 4,7% en bus i el 2,3% en tram). Un 2% ho farà en taxi i un 5,1% en autocar.
Menys motos en vorera i més ús del transport públic
L’objectiu, segons han explicat en roda de premsa, és millorar la fluïdesa a la zona a l’hora d’entrar i sortir del Camp Nou els dies de partit i millorar també la convivència amb el veïnat de les Corts perquè les molèsties siguin menors.
Per exemple, s’informarà dels busos més convenients segons la zona de l’estadi on vagi l’aficionat, hi haurà una campanya informativa per promoure l’ús del transport públic, s’ha fet un esforç per part de l’Ajuntament per situar més estacions de Bicing als entorns del camp i s’alliberaran voreres oferint més places d’aparcament de moto a la zona del campus sud. En total, hi haurà 3.120 aparcaments de moto entre els propis i els dels entorns del Camp Nou. Per contra, es redueixen les places d’aparcament per a cotxes, que entre les de l’estadi i les dels aparcaments dels voltants sumen unes 10.400.
En l’àmbit d’influència de l’Espai Barça, en un radi de 1,5 km de distància de l’Estadi, hi ha una capacitat de 8.000 turismes en aparcaments soterrats i de 1.500 places a la via pública. Pel que fa a les motos, a l’àmbit de la Zona Universitària del Campus Sud, hi haurà una capacitat d’unes 3.000 places d’aparcament. D’aquestes, cal destacar que a les 1.000 places de motos permanent en aquest àmbit, els dies de partit se n’afegiran més de 2.000. Entre les places extraordinàries, s’inclou la capacitat del solar adjacent al parc de la Bederrida, on ara es troba un pavelló esportiu municipal provisional, i que s’obrirà de manera puntual i provisional per a l’aparcament de motos els dies de partit.
Pel que fa al transport públic, s’optimitzarà l’oferta existent, comptant amb tres línies de metro (L3, L5 i L9S/L10S), tres de tramvia (T1, T2 i T3), i amb 10 línies d’autobusos urbans i interurbans (7, 33, 67, 54, H6, H8, V1, V3, V5, D20 i el 113 i 175 -en dies feiners-).
D’altra banda, s’han establert alguns itineraris d’entrada i sortida al Camp. Per accedir als diferents aparcaments privats d’aquesta zona del districte de les Corts es prioritzaran pel perímetre que formen l’avinguda de la Diagonal, la Gran Via de Carles III i l’avinguda del Doctor Marañón. D’altra banda, els vehicles que es dirigeixin a l’aparcament de l’Estadi, accediran per la travessera de les Corts, l’avinguda de Joan XXIII, l’avinguda del Doctor Marañón i el carrer d’Arístides Maillol.
A més, es fixarà un punt de parada de taxis a Menéndez Pelayo i es restringirà l’accés al vehicle privat a dos carrers del barri que es col·lapsaven sovint els dies de partit.
“La manera com es planteja el pal de mobilitat és el d’agilitzar i alhora garantir l’accés del veïnatge als seus habitatges”, ha indicat el director de l’Àrea de Sostenibilitat del FC Barcelona, Jordi Portabella, que ha reivindicat un “canvi de mentalitat” respecte la manera de desplaçar-se per gaudir del futbol.
Preguntat per mesures econòmiques que incentivin l’ús del transport públic per part dels aficionats, com ara descomptes o gratuïtat per veure el partit, Portabella ha assenyalat que no descarten però també ha dit que a hores d’ara no està sobre la taula. També ha subratllat que el Camp Nou, a diferència d’altres estadis, es troba en el nucli urbà i ben connectat.
Respecte la parada del metro Spotify Camp Nou de l’L9, ara tancada, Portabella ha assegurat que es preveu que pugui habilitar-se abans del previst i ha confiat en les opcions de mobilitat que s’obriran tan bon punt estigui disponible.
Restriccions de trànsit
Una de les peticions dels veïns ha estat la d’establir controls d’accés a determinades zones d’habitatges com al carrer de Mejía Lequerica i els entorns del carrer de Felipe de Paz, on s’observaven dificultats associades a l’afluència de trànsit. Per aquest motiu, el Pla incorpora zones d’accés restringit en aquests àmbits, que s’establiran en dia de partit i que es controlaran amb càmeres de trànsit. Actualment, el Districte de les Corts està treballant en la licitació per adquirir i instal·lar aquesta tecnologia.
Anteriorment, el carrer de Mejía Lequerica s’utilitzava com a drecera per evitar la Gran Via de Carles III i la travessera de les Corts. La previsió és restringir-hi el trànsit i permetre únicament el pas de vehicles autoritzats, com veïns, usuaris de pàrquings i serveis públics. Aquesta restricció afectarà tot el carrer.
D’altra banda, gran part dels dies de partit, el trànsit de l’àmbit del voltant del carrer de Felipe de Paz, al perímetre format per travessera de les Corts, Gran Via de Carles III, avinguda de Madrid i el carrer de Riera Blanca, quedava bloquejat a causa dels vehicles que buscaven aparcament. Per tal de millorar i evitar aquesta situació, s’establiran quatre punts de control de trànsit permanents amb càmeres al carril bus contra sentit de la travessera de les Corts, al carrer de Benavent amb travessera de les Corts i al carrer d’Arizala amb Felipe de Paz, i al carril bus contra sentit de l’avinguda de Madrid, per permetre l’accés de residents els dies de partit.
Tornada esglaonada
La tornada del FC Barcelona a l’Spotify Camp Nou es realitzarà de manera esglaonada, de manera que en una primera fase, l’Estadi tindrà aproximadament el 60% de la capacitat definitiva prevista, al voltant d’un aforament màxim de 65.000 persones. Abans de les obres, la llar blaugrana tenia una capacitat de més de 99.000 assistents.
Tot i la insistència d’alguns periodistes, tant Portabella com Escudé han descartat donar detalls de quan es produirà aquesta tornada esglaonada i han assegurat que ara se centren en el ‘què’ i el ‘com’ i no en el ‘quan’. Escudé s’ha limitat a dir que l’Ajuntament estarà al costat del club mentre jugui a Montjuïc i també quan torni a l’Spotify Camp Nou.