La producció de vehicles a l’Estat va tancar el 2024 amb una caiguda del 3% respecte de l’any anterior, fins a situar-se en 2.376.504 unitats. Segons les dades de la patronal Anfac, ressalta que la fabricació d’electrificats va davallar un 27,5%, fet que veuen “amb certa preocupació” i atribueixen a la “baixa demanda”. Les exportacions van baixar un 4% interanual, fins a les 2.123.584 unitats, però tot i això “continuen sent un pilar estratègic” per a les plantes espanyoles. Les vendes a l’estranger van suposar un 89,4% de totes les unitats fabricades a l’Estat durant l’any passat. Per mercats, un 93,1% van ser a Europa, amb França al capdavant (+8,5% anual), seguida d’Alemanya (-1,8%).
El director general d’Anfac, José López-Tafall, ha assegurat en un comunicat que la caiguda de la producció “és un reflex de com està sent d’exigent” la transició cap a l’electrificació per a l’automoció. En aquesta línia, també ha qualificat el 2024 com un “mal any” si s’observa la demanda de vehicles elèctrics tant a Espanya com a Europa. “El 2024 no es pot repetir, i el 2025 hauria de ser l’any per trobar solucions diferents i aconseguir aquest desitjat canvi de ritme en el mercat”, ha apuntat.
Per fonts d’energia, també destaca que la fabricació de vehicles de zero i baixes emissions va augmentar un 38,8% respecte del 2023, fins a les 707.033 unitats. Aquest tipus de vehicles van concentrar el 29,75% de la producció, 9 punts percentuals més que en l’exercici anterior. L’augment interanual més significatiu el van registrar els híbrids convencionals, amb un 58,8% més d’unitats fabricades, fins a les 466.460 unitats.