La pirateria digital ha invertit la tendència descendent d’anys anteriors i ha tancat 2022 amb un augment del 3,3 % a la UE, amb protagonisme de les emissions en directe de televisió i els esdeveniments esportius, que suposen gairebé la meitat dels continguts il·legals.
Aquesta és una de les principals conclusions d’un informe sobre els 27 publicat aquest dimarts de l’Oficina de la Propietat Intel·lectual de la UE (EUIPO), amb seu a Alacant, on s’adverteix que les descàrregues il·legals d’esdeveniments en directe, com l’emissió en directe de competicions esportives, també va en ascens. De fet, a Espanya, el consum d’aquests esdeveniments esportius representa un terç del total de continguts piratejats.
En anime i manga també va augmentar l’any passat, de la mateixa manera que els programes de televisió, les sèries i les pel·lícules, segons l’estudi En línia Copyright Infringement in the European Union, Films, Music, Publications, Programari and TV, 2017-22 (Vulneració dels drets d’autor en línia a la UE, pel·lícules, música, publicacions, programari i televisió, 2017-22).
Mesura a través del nombre d’accessos mensuals a continguts il·legals per usuari d’internet, el canvi de tendència en les descàrregues il·legals es deu al creixement de la pirateria televisiva, que va augmentar un 15 % fins a representar gairebé la meitat (48 %) dels accessos totals a llocs infractors a la UE, mentre que altres tipus de continguts són les publicacions (28%), les pel·lícules (11), el programari (7) i la música (6).
La pirateria als accessos a esdeveniments esportius en directe ha augmentat en 2021 i 2022 el 30 %, per exemple a França i Espanya més d’un terç (34%), i amb pics a l’abril i al setembre i octubre, així com valors mínims al juny i juliol, com a possible reflex dels períodes actius i les pauses d’estiu en les principals lligues europees de futbol.
L’accés il·legal a publicacions, la segona font més important de pirateria després de la televisió, també ha anat en augment des de gener de 2021, amb el còmic manga com a principal gènere en aquesta categoria, seguit a una certa distància pels audiollibres i els e-books o llibres electrònics.
Malgrat un descens considerable durant els primers mesos de la pandèmia, la pirateria cinematogràfica va augmentar lleugerament en 2021 i 2022, amb els èxits de Hollywood entre la majoria de les pel·lícules detectades.
La pirateria de programari, com a jocs i aplicacions per a dispositius mòbils, també ha augmentat lentament però a un ritme inferior. I encara que totes les categories van experimentar un increment l’any passat, la pirateria de contingut musical es va reduir i es manté en nivells baixos.
De mitjana, cada usuari d’internet de la UE va accedir a llocs web que oferien continguts piratejats unes deu vegades al mes a la fi de 2022, però existeix una variació significativa entre els estats membres, de manera que els països amb les taxes de pirateria més altes són Estònia i Letònia, amb gairebé 25 accessos per usuari i mes, mentre que les més baixes es localitzen a Alemanya, Itàlia i Polònia, amb al voltant de set accessos i mig per usuari i mes.
En paraules del director executiu de l’EUIPO, el belga Christian Archambeau, “la vulneració dels drets d’autor en l’era digital continua sent un problema molt greu i constitueix una amenaça directa per als sectors creatius a Europa”.
Aquest nou informe reflecteix que “encara queda molt per fer en la lluita contra la pirateria”, ha assenyalat Archambeau, un fenomen que “evoluciona constantment al compàs de la tecnologia”.
Segons l’estudi, l’emissió en directe s’ha convertit en el mètode més popular d’accés a continguts televisius il·lícits perquè el 58 % de la pirateria a la UE es produeix a través d’aquest mètode i el 32% a través de la descàrrega.