La Creu Roja va atendre durant el 2023 unes 400.000 persones a Catalunya, i un 40%, unes 160.000, estaven en extrema vulnerabilitat, un 33% més que el 2019 i un 1,5% més que el 2022. El 53% eren dones. La mitjana d’atencions rebudes ha estat de més de quatre per persona. Tot i que la renda mitjana familiar i l’ocupació han crescut, les privacions de moltes famílies també han augmentat a causa de la inflació de productes bàsics, subministraments o habitatge. També s’han atès 76.000 persones amb problemes de salut, gairebé el doble que el 2022, i les que reben ajudes pel copagament de medicaments, ulleres o audiòfons han crescut un 62%, fins a les 6.700.
Amb un pressupost de 145 milions d’euros, l’entitat va atendre més de mig milió de persones, de les quals unes 100.000 van ser a l’estranger, com a beneficiàries de projectes de cooperació internacional i acció humanitària d’emergències en països com Ucraïna, els terratrèmols de Turquia, Síria o el Marroc i les inundacions de Líbia, entre altres.
De les 400.000 persones ateses a Catalunya, el 40%, 160.000 van acudir a la Creu Roja per cobrir necessitats bàsiques d’alimentació, higiene, material escolar o ajuts per fer front a subministraments. És la xifra més alta dels últims cinc anys. En total es van atendre 236.000 persones per extrema vulnerabilitat, gent gran, dones en dificultats socials, migrants i sol·licitants d’asil i persones amb discapacitat.
El president de l’entitat, Josep Quitet, ha remarcat que la pobresa s’està cronificant. La coordinadora, Anna Sabaté, ha dit que tenen estudis que apunten que un 40% de les persones ateses estan en contacte amb l’entitat durant cinc anys o més.
Justament la Creu Roja vol fomentar la inserció laboral, i va atendre 8.397 persones per aquest motiu, de les quals un 33% van trobar feina. D’aquestes persones ateses per aquest motiu, 1.083 eren joves, un 43% més que el 2022, i el 44% de les quals van trobar feina.
Un dels àmbits que ha crescut més ha estat les accions a favor de la salut, amb prop de 110.000 persones ateses, ja sigui amb accions preventives com les onades de calor o fred, la vacunació de la grip, la distribució d’ajuts sanitaris a persones que no poden fer el copagament o persones malaltes. Així, des del 2022 gairebé s’han duplicat les persones malaltes ateses, quasi 77.000. A més, han augmentat un 62%, de 4.150 a 6.707, les persones que han rebut ajudes sanitàries com el copagament de la medicació, ulleres o audiòfons, o que han estat acompanyades per accedir a la sanitat pública.
Sabaté ha dit que cada cop es detecten més persones pobres que pateixen malalties a les quals no poden fer front correctament per culpa de la vulnerabilitat econòmica. Quitet també ha alertat que “l’epidèmia silenciosa del segle XXI’ és la soledat no volguda, i l’entitat hi dedica cada cop més esforços.
Pel que fa a la teleassistència, l’entitat ja té 14.538 persones amb aquest sistema al seu domicili i 641 amb un sistema mòbil.
L’entitat compta amb una base de més de 19.000 voluntaris, el 61% dels quals són dones, prop de 220.000 socis i empreses col·laboradores i 1.666 treballadors, el 74% dones, en 343 punts d’assistència presencial. Dels 145 milions de pressupost, inferior al 2022 per l’efecte que va tenir aquell any la guerra d’Ucraïna, el 60% ve de les aportacions d’administracions públiques, més d’un 20% dels socis i la resta d’empreses. La major part dels diners, 107,6 milions, es van destinar a la inclusió social, 6 milions al socors, 6 més a la salut, 6,4 a l’ocupació, 3 a l’educació i 1,4 a la cooperació internacional.