Per demà està prevista la reunió del Consell de Política Fiscal i Financera per debatre el finançament de les Comunitats Autònomes. No cal esperar res de nou, es parlarà només de qüestions formals després del pacte al que han arribat PSOE i ERC. L’última informació que s’ha fet pública és que fins la propera legislatura –finals de 2027, d’aquí dos anys– no hi haurà cap novetat pel que fa a aquesta reforma del finançament. El que diu ERC no és el mateix, ERC ha retirat del Congrés la proposició de llei que va presentar perquè la Generalitat recapti l’IRPF i passar la discussió a l’any que ve per poder discutir ara, abans d’acabar aquest 2025, una proposició per combatre l’especulació immobiliària. En canvi des de Madrid es diu que no, que no serà l’any que ve, sinó l’any 2028 quan hi hagi el nou govern sorgit de les eleccions a finals de 2027.
Començar ara a parlar de la recaptació de l’IRPF comporta la modificació de la LOFCA (Llei Orgànica de Finançament de les Comunitats Autònomes), i hi ha unanimitat a l’hora de considerar que, pràcticament, no hi ha temps en el que queda d’aquesta legislatura per aprovar-la. Convé fer una mica de memòria. Tot va començar al març de 2024 quan el president Pere Aragonés va dissoldre el Parlament i convocà eleccions pel maig. En aquest petit període que va del març al maig ERC va presentar el nou model de finançament i aquest nou model va ser signat per PSC, ERC i Comuns per atorgar la presidència al candidat del PSC. En aquest document es deia que durant el primer semestre d’aquest 2025 es faria oficial, entraria en vigor, el document signat. L’únic que es va fer va ser aprovar per part de la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals, al febrer de 2025, gestionar conjuntament les dues Agències Tributàries, la de la Generalitat i la de l’Estat, l’Impost de Matriculació, un impost cedit que la seva recaptació representa un mínim 0,74% del que es recapta per IRPF –aquest és l’ingrés més important 13.806 milions d’euros– que ni se’n va parlar.
Començaven malament les coses perquè l’Agència Tributària de Catalunya, sense la companyia de la de l’Estat, ve cobrant l’Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats i el de Successions i Donacions amb un total de més de 3.334 milions d’euros contra els 102,5 milions del de matriculació. Se’ns pot explicar perquè per cobrar un impost cedit que tot just supera els 100 milions ho hem de fer conjuntament quan cobrem pel nostre compte a prop de 3.500 milions de només dos impostos? Posteriorment, al juliol d’aquest any un acord de la Comissió Bilateral Generalitat-Estat va aprovar considerar que el finançament singular de Catalunya era una part de la reforma de tot el sistema de finançament de l’Estat espanyol sense entrar en detalls del de la Generalitat. Dilluns es parlarà, en la reunió esmentada, de transferir a les Comunitats el 50% de l’IRPF i IVA, i el 58% dels Impostos Especials més aviat que en l’actualitat (això no es cap reforma, és un petit canvi de gestió) i resta suspesa i ajornada la recaptació per part de Catalunya. Hem fet aquesta petita història per demostrar que si ara no hi ha temps de modificar la LOFCA és perquè s’ha perdut el transcorregut des de març de 2024. Peca d’ingènua ERC retirant la proposta del Congrés per endarrerir la negociació l’any que ve i ara li diuen que fins el 2028? Com sempre, res de res. Això sí, hi ha hagut esforços per millorar en quantitat i qualitat l’Agència Tributària, tindrem continent sense contingut.














