Al mig de la Plaça Ricard Vinyes ressonava ahir, entre d’altres, la frase “Salvem l’escola pública”. Un clam que professors, sindicats i fins i tot alumnes cridaven a l’uníson durant la manifestació per la vaga d’educació a Lleida, que va aplegar més de 5.000 assistents segons els Mossos d’Esquadra.
Els manifestants van transitar l’Avinguda de Balmes fins a l’encreuament de l’Avinguda de Blondel, per arribar a la Plaça Sant Francesc, on van fer la lectura final del manifest reclamant millores estructurals pel sistema educatiu català i pels professionals que hi treballen.
La jornada de vaga va donar el tret de sortida a primera hora del matí amb talls de circulació a diversos punts de la ciutat com són la cruïlla de Plaça Espanya i la rotonda de Cots i Gayón, on segons explicava Rosa Aguilar, d’USTEC-STEs i presidenta de la Junta de Personal Docent del Servei Territorial, “dos conductors no van respectar el dret a manifestació i van intentar atropellar-nos”. Aguilar va remarcar que prendrien les mesures legals convenients atenent els actes ocorreguts.
Tot seguit la multitud es va dirigir als Serveis Territorials d’Educació a les 7.45 hores amb l’objectiu de fer una encartellada i esmorzar “per agafar forces pel dia”, va dir Aguilar. Els més de 5.000 assistents van desplaçar-se fins a la Plaça Ricard Vinyes, on una traca de petards va marcar l’inici de la manifestació convocada per les 12.30 hores. Un cop iniciada la marxa, els manifestants van emplenar l’Avinguda de Balmes sota la consigna “La vocació té un límit” escrita en diverses pancartes. L’Anna Aguilar, professora de l’escola La Creu de Torrefarrera, sostenia un d’aquests rètols alhora que apuntava que “els mestres hem renunciat a moltes coses” i “el límit ja fa temps que ha arribat”.
El sector docent i sindical no van ser els únics representats durant la jornada d’ahir. L’estudiantat de diverses edats també va acoblar-se a la concentració expressant la seva preocupació pel futur del sistema educatiu públic català. Marina Sala, estudiant del grau en Educació Infantil a la Universitat de Lleida, va assistir a la vaga preocupada pel seu avenir i per “reivindicar els drets com a futura docent”, va explicar. Havent passat l’Avinguda de Balmes, una segona traca de petards va esclatar, canviant la direcció cap a l’Avinguda de Blondel, on els manifestants van fer una parada a la seu del PSC a la ciutat, on Rosa Montané, responsable de CCOO i Educació a Lleida, va justificar l’aturada davant de la seu del partit del paer Fèlix Larrosa tot dient que “el Govern no ens està escoltant, n’estem farts i volem negociacions reals”.
Finalment, els més de 5.000 presents es van aplegar a la Plaça Sant Francesc, epicentre final de la manifestació d’ahir, on les pancartes, els crits i la lectura del manifest concordaven en un punt comú: “Volem un increment de finançament, menys ràtios, més professionals no extrets del model de contractació privada i un reajustament de salari”.
MÉS VAGUES
Alhora els lectors del manifest van declarar que “la democràcia als centres ha quedat ferida de mort” reclamant una actuació urgent per part del Govern i advertint que les jornades de vagues continuaran fins que les condicions requerides no tinguin una millora significativa. Passades les dues del migdia, el grup coordinador de la vaga va marcar la data d’inici de la pròxima convocatòria d’aturada, fixant-la la setmana del 16 al 20 de març. Acabada la lectura del manifest de la concentració, Emili Llorente, delegat sindical de la Confederació General del Treball de la ciutat de Lleida, va valorar la vaga com “històrica” per la xifra de participants, als quals l’organització va agrair el seu acompanyament i adhesió, ja que atenent les paraules de Rosa Aguilar, “les organitzacions sindicals van posar la guspira per iniciar la mobilització però són els centres i els docents els que s’han organitzat”.














