La Fundació.cat i la Fera han impulsat Llista, el primer rànquing que classifica i reconeix els creadors de contingut que utilitzen el català com a llengua principal a les xarxes socials. La plataforma té com a objectiu donar “visibilitat” i establir una eina “neutral”, seguint el model de l’EGM dels mitjans, que mesuri l’impacte real dels perfils a TikTok, Instagram i YouTube. “Per primera vegada sabrem quin és l’estat de la llengua a les xarxes més enllà de la intuïció”, afirma Albert Lloreta, membre de la plataforma, en declaracions a l’ACN. Amb una classificació que distingeix entre creadors líders i emergents, el web permet navegar per diferents categories temàtiques com ‘Estil de vida’, ‘Gastronomia’, ‘Esports’ o ‘Videojocs’.
Els rànquings de Llista.cat es basen en un algorisme “propi” i “transparent” que analitza dades de TikTok, Instagram i YouTube. Per aconseguir les mètriques, els impulsors han buscat els creadors de forma manual i han tingut en compte tres variables principals: l’abast (nombre de visualitzacions), la qualitat (interaccions com m’agrades i comparticions) i el debat (comentaris generats). A partir dels indicadors, cada creador rep una puntuació total i un índex de rellevància sobre 1.000 punts, que determina la seva posició dins de la seva categoria.
La plataforma organitza els creadors en dues grans classificacions: els ‘Líders’, que són els perfils més consolidats i influents, i els ‘Emergents’, que destaquen pel seu creixement recent i potencial. A més, el web permet navegar per categories com ‘Educació’, ‘Estil de vida’, ‘Cultura’, ‘Esports’ o ‘Salut’, i consultar el perfil detallat de cada creador amb les seves mètriques actualitzades mensualment.
Una llista “dinàmica” més enllà dels “cinc noms de sempre”
Malgrat la percepció que els rànquings contribueixen a posicionar els creadors més consolidats, el president de La Fera, Albert Lloreta, afirma que han treballat perquè les dades ofereixin una llista “dinàmica”. “Els creadors de contingut que un mes han fet més impactes no sempre són els creadors amb més seguidors”, assegura. I confia en el fet que la plataforma oferirà un entorn “divers” més enllà dels “quatre o cinc noms de sempre”.
Per formar part del rànquing, els perfils han de complir diversos criteris: publicar majoritàriament en català, tenir una activitat regular i recent, aportar contingut amb una proposta pròpia —sigui creativa, divulgativa o reflexiva—, i no ser perfils institucionals o purament comercials.
La voluntat dels impulsors és que l’eina sigui “útil” per a les marques i administracions que ja invertien en el sector digital en català, però també per aquelles que no s’atrevien perquè no sabien per on començar. “Descobriran noves veus que potser no sabien que tenien tant d’impacte, i nosaltres fem la feina d’ordenar-los perquè sigui més fàcil”, assegura Lloreta.
La plataforma s’ha presentat aquests dijous a la tarda a la Casa Rius de Barcelona, en un acte que ha comptat amb la participació de diferents agents de l’ecosistema digital, com agències, creadors de contingut, marques i projectes.