El Departament d’Igualtat i Feminisme està posant en marxa el Servei d’Intervenció Especialitzada en Violències Masclistes Digitals (SIEDI). Així ho ha anunciat la consellera Eva Menor, que ha explicat que el servei ja té el web en actiu i estarà plenament operatiu en tots els canals en les pròximes setmanes, abans que acabi l’any. Segons ha dit Menor, el servei comptarà amb una desena de professionals i permetrà accedir a un xat interactiu per buscar assessorament davant d’una situació de violència digital. L’atenció serà multicanal, és a dir, que també s’hi podrà accedir a través de xarxes com ara Instagram o TikTok. L’objectiu és oferir eines a les dones per “autoprotegir-se” però també recopilar “evidències” si es vol denunciar.
El servei serà “preferentment” en línia, però també pot ser presencial o itinerant i donarà resposta o atenció a les dones víctimes de violència però també al seu entorn i als professionals. Les dones que hi accedeixin poden rebre, entre altres, atenció psicològica o assessorament en cas que sigui necessari un peritatge digital per interposar denúncia.
Xat interactiu de suport i assessorament
“Hi haurà un xat en què aquesta dona es podrà adreçar i rebrà els consells que necessiti en cadascun dels moments”, ha assegurat la consellera. S’hi podran abordar situacions tan diverses com ara la duplicació d’un perfil a Instagram o que et creïn un perfil fals a OnlyFans, ha citat Menor. Així l’equip de professionals darrere del xat, podrà orientar la víctima sobre com denunciar-ho als Mossos o què fer perquè la imatge s’esborri de les xarxes.
El servei estarà obert de dilluns a dijous de 9 a 19 h i divendres de 9 a 15 h i comptarà amb una desena de professionals, entre les quals una psicòloga, una advocada, dues tècniques de prevenció i també personal expert en tecnologia i connectivitat. Així, el servei està pensat per acompanyar situacions de violències que no siguin una emergència. En casos d’emergència, la consellera ha recordat que cal trucar al 112 o als Mossos.
A banda de la posada en marxa del nou servei digital, Igualtat també farà activitats de sensibilització i consells per a l’autoprotecció digital des d’una lògica més de prevenció i no tant des de resposta a una dona que ja està vivint una situació de violència digital.
Alhora, també s’espera que amb aquest servei es pugui disposar de dades objectives i mesurar la realitat de les violències digitals per guiar l’administració a l’hora de fer una transformació digital “en clau feminista”. “El que volem és construir una digitalització amb perspectiva de gènere. Volem que Catalunya també sigui un referent per tot l’estat espanyol i també europeu”, ha indicat.
Campanya del 25N
Menor ha anunciat la posada en marxa del servei en el marc de presentació de la campanya institucional amb motiu del 25N, Dia Internacional per a l’Erradicació de la Violència contra les Dones. Sota l’eslògan ‘Si sembla violència masclista, és violència masclista’, la campanya posa el focus en la violència masclista digital, amb situacions com el control del mòbil o l’assetjament a les xarxes. Amb aquesta campanya, el Govern vol contribuir a reconèixer les múltiples formes de violència masclista i visibilitzar que també es poden exercir a través d’un mòbil o una pantalla.
“Aquestes actituds masclistes es traslladen a l’espai virtual amb el mateix objectiu de sempre, que no ha canviat, que és el de controlar, humiliar i silenciar les dones”, ha denunciat. La consellera ha subratllat que són violències que comencen potser amb una situació molt normalitzada, amb un missatge, amb una foto compartida sense consentiment, amb un comentari que pot semblar normal, però poden acabar en difusió d’imatges íntimes sense conèixer sentiment, o en imatges pornogràfiques fetes amb intel·ligència artificial.














