Prop del 80% dels vehicles fabricats a Espanya el 2023 eren de gasolina (54,8%) o dièsel (24,4%), segons les dades publicades aquest dimecres per la patronal ANFAC. Així, la quota de producció de vehicles de zero i baixes emissions és del 20,8% del total, tot i créixer 6,4 punts respecte a l’any anterior. El conjunt de la producció de vehicles tanca l’any amb un augment del 10,3%, amb 2.451.221 unitats, una xifra que segons la patronal demostra la normalització del sector després de la crisi de subministrament dels últims anys. Amb tot, els nivells de producció són encara un 13% més baixos que els d’abans de la pandèmia.
D’acord amb les dades d’ANFAC, l’any passat es van fabricar a Espanya 1.907.050 turismes, un 6,7% més que el 2022, mentre que van sortir de les plantes de producció a l’Estat 544.171 vehicles industrials (+25,9%).
Si es tenen en compte les fonts d’energia dels vehicles fabricats, els de zero i baixes emissions, que inclouen els elèctrics, híbrids endollables, híbrids convencionals, gas natural i GLP arriben fins a les 509.219, un augment significatiu, del 69,3%. Malgrat això, encara representen menys d’un terç de la producció total, amb un 20,8%.
Els considerats vehicles electrificats tenen una quota del 13,2%, amb 323.255 unitats fabricades. D’aquest segment, un 6,4% són elèctrics purs i un 6,8% híbrids endollables. La quota dels híbrids tradicionals és també similar, del 6,5% del total dels vehicles, mentre que els de gas natural i GLP són testimonials, amb percentatges que no arriben ni a l’1%.
En tot cas, la producció d’aquest tipus de vehicles puja a Espanya, en un 24,2% en el cas dels elèctrics purs, un 18,7% en els híbrids endollables i un fort 114,3% pel que fa als híbrids convencionals. En canvi, la dels dièsels per al conjunt de vehicles només puja un 1,6% i la dels gasolina un 6,6%.
El canvi de sector més fort es nota quan s’analitzen les dades per turismes, i no el conjunt de vehicles. En aquest cas, la fabricació a Espanya durant l’any passat va ser de 1.693.013 unitats (+6,9%), de les quals la immensa majoria, un 66,3%, eren cotxes gasolina. En concret, se’n van fabricar 1.263.505, un 8,1% més que durant el 2022. En canvi, la fabricació de turismes dièsel va caure un 32% fins a les 196.810, el que els situa com el 10,3% de la quota total.
Els turismes electrificats són un 13,8% del total de cotxes fabricats a Espanya el 2023, amb 262.797 unitats, un 14,8% més que al 2022. Com ja passa amb el conjunt de vehicles, en el cas dels turismes els que més pugen en producció són els híbrids convencionals, amb 158.702 unitats sortides de les fàbriques, un augment del 114,3% que els situa com el 8,3% de la quota total de turismes.