Sessió: No iniciada

Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Experts consideren que les marxes d’X obren una “oportunitat” per fugir de “monopolis” cap a models més oberts

Bluesky es perfila com l’alternativa a l’antiga Twitter, tot i que encara no té prou base d’usuaris

Experts consideren que les marxes d’X obren una “oportunitat” per fugir de “monopolis” cap a models més oberts

ARTICLES - ZONA 2

Institucions polítiques, socials i mitjans han abandonat la xarxa social X en les últimes setmanes. L’Ajuntament de Barcelona ha estat el darrer a fer-ho, i només hi mantindrà presència per informar d’emergències i mobilitat. Experts en xarxes socials consultats per l’ACN veuen les marxes de la plataforma d’Elon Musk com una “oportunitat” per trencar amb “monopolis tecnològics” i anar cap a models més oberts. BlueSky es perfila com l’alternativa a l’antiga Twitter. Es tracta d’una xarxa amb codi obert, que evita la “mercantilització”, però que encara no té prou base d’usuaris. D’altra banda, urgeixen les administracions a adaptar-se millor als “llenguatges” d’altres xarxes, com Instagram o TikTok.

Albert Lloreta, realitzador audiovisual impulsor de la firma de creació digital La Fera, considera que el futur immediat passa per un internet “més fragmentat” i amb “menys monopolis” de poder. Un moment en què hi haurà “oportunitats” perquè sorgeixin “formes diferents de fer les coses”. Creu que la migració d’usuaris i institucions fa que X “perdi” la “virtut” principal, que és ser el “monopoli de la conversa pública i política”.

A més, anima a fer passos similars amb altres xarxes socials com Instagram o Facebook: “Fins a quin punt una institució pública ha de fer servir programari privat nord-americà per qualsevol tasca que perfectament es pot dur a terme amb alternatives lliures i europees?”, es pregunta.

Tot apunta que l’alternativa a X és la migració cap a Bluesky, una xarxa amb una interfície pràcticament idèntica a l’antiga Twitter que ha anat guanyant adeptes els últims mesos. Bluesky, segons afirma a l’ACN Xavier Tomàs, expert en xarxes socials, arribarà aquests dies als 30 milions d’usuaris arreu del món, i aproximadament d’aquests uns 40.000 seran catalans. “Pot semblar poc o molt, però aquests 30 milions d’usuaris són els que creixerà TikTok només durant el mes de gener”.

La principal diferència amb l’antiga Twitter és l’estructura, basada en un codi obert. “Qualsevol persona pot crear una versió pròpia de Bluesky i connectar-s’hi, fins i tot si l’empresa original tanqués”, explica Lloreta. Això evitaria que una figura com Elon Musk pugui “controlar o desestabilitzar” la plataforma.

El projecte va començar com una iniciativa de l’equip antic de Twitter per fer una plataforma més “horitzontal” i, després de la compra de Musk, va evolucionar com a projecte independent.

Bluesky promou una major implicació dels usuaris en la gestió de la plataforma, cosa que permet evitar la “mercantilització” o la “degradació” dels serveis, una tendència comuna a moltes xarxes socials. Tot i això, a dia d’avui, l’experiència d’usuari de Bluesky encara és força semblant a la de Twitter.

Tomàs recalca que Musk no va comprar la plataforma per “fer negoci”, sinó per utilitzar-la de “relacions públiques”. “Avui té menys valor econòmic que fa uns anys, però el seu propietari té molta més influència”, ha afirmat.

Adaptar-se als nous “llenguatges”

“Ser o no a X és una decisió política, no tècnica”, creu Tomàs, que veu en la marxa de la plataforma una “oportunitat” per adaptar-se als nous “llenguatges” que requereixen xarxes socials més audiovisuals com TikTok o Instagram.

“A les xarxes socials cal ser-hi amb els continguts, els ritmes i el llenguatge de la gent. A Catalunya, les xarxes de molts partits són, bàsicament, talls del canal Parlament. Això hauria de ser l’excepció, no pas la norma”, afirma el consultor que ha treballat amb partits polítics i institucions catalanes.

Un Internet amb “jardins tancats”

“Internet abans era com una plaça pública on tothom es trobava”, afirma la periodista experta en cultura d’internet, Janira Planes. En canvi, ara diu que el futur són “els jardins tancats”, on tot passa en comunitats de nínxol amb gent que “pensa igual que tu”. Això comportaria que el debat públic en l’esfera digital estigui més “fragmentat”.

“Els éssers humans tendim a buscar informació en la línia d’allò que ens agrada. Però això, més que un fenomen de la tecnologia és un fenomen del mateix cervell”, sosté Tomàs, que augura una “concentració” de poques aplicacions pel fet que una empresa ha de ser “viable” i a les xarxes socials l’únic ingrés és la publicitat.

Un dels motius per no deixar X és la pèrdua de seguidors i la influència que personalitats i usuaris havien creat. Així ho explica Planes, al qual li costa “molt” abandonar-la perquè és on “connecta amb més gent”.

L’efecte “virus en positiu”, augura Lloreta, podria fer que cada vegada siguin més usuaris que facin créixer alternatives com Bluesky: “Quan comences a trencar un monopoli, la cultura general canvia i és més fàcil trencar-ne d’altres, ja que descobreixes els beneficis de recuperar el control de la teva vida digital”.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12