Endesa ha acabat recentment els treballs de millora tecnològica de dues línies de mitjana tensió a 25 kV que creuen l’Urgell amb l’objectiu d’incrementar la qualitat i la continuïtat del subministrament elèctric a gairebé 3.000 clients dels municipis d’Agramunt, Tàrrega, Ossó de Sió, els Plans de Sió i Puigverd d’Agramunt, a la mateixa comarca, i també dels veïns de la Granyadella (Garrigues), Oliola (Noguera) i Cervera (Segarra). Les obres han suposat una inversió superior als 23.000 euros, aportats íntegrament per la Companyia.
L’operativa ha consistit en la reforma integral de dos centres de transformació, un a Tàrrega (ubicat al carrer de Bellpuig) i l’altre a Agramunt (situat, precisament, a la carretera de Tàrrega). En tots dos casos s’ha dotat aquestes infraestructures essencials en la distribució elèctrica de la comarca amb unes noves cel·les que incorporen elements de maniobra encapsulats en un gas de característiques especialment aïllants. Aquesta nova tecnologia redueix la necessitat de manteniment, ja que s’autoregenera, a diferència de l’oli, que pateix una descomposició gradual. L’aparellatge, completament estanc, té una major capacitat d’extinció en cas que es produís algun incident i és més segur per al personal tècnic, quan ha d’accedir a la instal·lació a fer treballs de manteniment i millora o a realitzar alguna maniobra. A més, s’ha ampliat la potència del seu el transformador a 1.000 kVA i s’han substituït els quadres de baixa tensió.
Així mateix, també s’hi han instal·lat sistemes de telecomandament, és a dir, uns dispositius d’actuació remota que permeten controlar i maniobrar la xarxa a distància, des del Centre de Control de la Companyia. Aquesta característica fa que el temps de resposta sigui molt més ràpid en cas d’una eventual incidència, sigui quina sigui la causa, ja que agilitza la localització de l’avaria alhora que permet la maniobra de la xarxa a distància sense desplaçar-hi personal amb l’objectiu d’alimentar els clients per vies alternatives, sempre que això és possible. L’automatització permet reduir fins a un 20% el temps d’afectació als clients, tant particulars com empreses.
A més, el telecontrol permet també que, en cas que sigui necessari, el personal autoritzat no hagi d’accedir a la instal·lació i pugui operar des de fora, la qual cosa redunda en la seva seguretat. Igualment, a les màquines s’han col·locat uns dispositius que permeten monitoritzar la xarxa de baixa tensió, no només per a fer-ne un seguiment acurat, sinó que pot preveure sobrecàrregues o requeriments especials i actuar de manera immediata abans no hi hagi una incidència real, fet que millora en la qualitat del servei que es presta a la totalitat dels clients que s’alimenten d’aquestes línies.
Amb aquest tipus d’intervencions, la Companyia treballa amb un triple objectiu: absorbir puntes de demanda concretes, el consum de nous clients que ho demanin i reforçar l’increment de demanda que pugui produir-se en el futur com a conseqüència de l’electrificació de l’economia, o el que és el mateix, l’augment de l’ús de l’electricitat produïda a partir d’energies renovables amb la finalitat de reduir l’ús de tecnologies que emeten CO2, la solució més eficient i rentable per aconseguir la neutralitat de carboni que vol aconseguir la Unió Europea.