PIMEC Lleida, la Confederació d’Organitzacions Empresarials de Lleida (COELL), el gremi d’instal·ladors AGRISEC i l’Associació Provincial d’Empreses de Transport de Mercaderies per Carretera Asotrans van alertar ahir de la falta de conductors de vehicles pesants i operadors de telecomunicacions, així com les dificultats per trobar nous treballadors malgrat les possibilitats d’incorporació al mercat laboral.
Els empresaris van assegurar que la demarcació necessita 225 camioners, una xifra que podria augmentar els pròxims anys per la manca de relleu generacional, i entre 3.000 i 4.000 operadors. Els dos sectors també van posar sobre la taula la necessitat de formar joves de manera “urgent” amb les diferents ofertes de graus d’FP disponibles.
Les empreses de transport per carretera pateixen una escassetat de conductors “importantíssima”, segons la secretària general d’ASOTRANS, Sílvia Llobet, qui també va apuntar que el sector té entre un 20% i 30% dels seus empleats contractats en origen. Van reconèixer que han de contractar a persones peruanes per conduir els camions de mercaderies d’empreses lleidatanes. Llobet va explicar que la xifra de conductors que es necessita actualment es podria duplicar en un futur si s’engeguen els mecanismes perquè els treballadors del sector puguin jubilar-se de manera anticipada. Quant al sector de les instal·lacions, el president del gremi d’instal·ladors AGRISEC, Paco Grau, va dir que les empreses absorbirien uns 19.000 treballadors arreu de Catalunya, una mitjana de dos treballadors per empresa. El president de PIMEC Lleida, Jesús Torrelles, va destacar que les empreses dedicades al transport tenen dificultats per cobrir les seves vacants per la manca de treballadors qualificats, la falta de relleu generacional, les barreres idiomàtiques i de convalidació de permisos.
Segons els representants dels dos sectors, un instal·lador especialista ingressa uns 2.000 euros al mes, mentre que un camioner pot igualar la xifra. Tant les empreses dedicades al transport com les de telecomunicacions actualment han de fer front al “poc interès” per part dels joves en aquest tipus de formació, segons el director de l’institut Caparrella, Emili Grau, que va dir que es tracta de formacions on no s’omplen les places.
El transport a demanda, en estudi a l’Alta Ribagorça
El Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça està estudiant aplicar transport a demanda per tal de millorar la connexió i la mobilitat a nivell intern i intercomarcal.
A través d’un estudi detallat, on han participat el 100% de les institucions, es proposa activar el programa Clic.cat, un servei de transport a la demanda digitalitzat on la reserva és a través d’una app i de trucada telefònica. Aquest servei tindria un caràcter semiflexible i flexible i oferiria l’opció de servei de transport entre el Pont de Suert-la Vall de Boí i entre el Pont de Suert-Tremp, va informar el Consell Comarcal.
Entre la Vall de Boí i El Pont de Suert, la línia es reforçaria durant l’hivern mantenint les dues línies regulars (2+2), de dilluns a divendres, i afegint una nova a la demanda de dilluns a diumenge (6+6). El recorregut el Pont de Suert-Tremp es reforçaria amb tres serveis diaris, de dilluns a diumenge, tant a l’hivern com a l’estiu.