Sumits en el desencís amb les opcions polítiques tradicionals, en la ira i la por, els més de 6,5 milions de joves que votaran aquest diumenge a les eleccions argentines seran clau per determinar qui serà el proper ocupant de la Casa Rosada.
A Argentina, el vot és obligatori per als que tinguin entre 18 i 70 anys, però no així per als electors més joves de 16 i 17, que poden acudir a les urnes des del 2012. El llibertari Javier Milei causa sensació en aquesta franja d’edat i que és el principal favorit segons totes les enquestes per convertir-se en el proper president del país.
Per al sociòleg i analista polític espanyol Iago Moreno, “el vot jove en aquestes eleccions està cridat a trencar amb un monopoli que el peronisme va tenir durant moltes dècades de la idea de transgressió i de la reivindicació d’horitzó alternatiu”. Moreno considera que la figura de Milei està calant especialment a l’electorat més jove perquè “emula la figura del creador de contingut exitós (a les xarxes socials), que és admirat pels altres pel seu enginy i el talent a través de l’humor i la ironia”. “Aquest tipus de personalitats polítiques, capaces de participar en una assemblea o d’organitzar una vaga, ja no captiven la joventut”, sosté Moreno, que explica que la campanya de Milei inverteix poc en avisos, cartells i fullets electorals, però a Tik Tok i a Instagram es pot veure “una intervenció polèmica darrere l’altra”. “Tot té a veure amb la creació d’un munt de contingut subterrani (els milers de vídeos de Milei que són replicats cada dia a les xarxes socials, sense importar la data d’emissió)”, especifica. Només a Instagram, el compte oficial de Milei compta amb 2,9 milions de seguidors, triplicant els números de la candidata de Junts pel Canvi (centredreta), Patricia Bullrich.
Pel que fa als joves peronistes, preguntats per la il·lusió que els hi genera el candidat oficialista i actual ministre d’Economia, Sergio Massa –menys actiu que el seu contrincant a les xarxes socials–, els militants confessen que no exerceix l’atracció de figures històriques del seu espai polític, com la vicepresidenta i exmandatària (2007–2015), Cristina Fernández, absent a bona part de la campanya. Però, per què hi ha aquesta manca de connexió de la vella política amb les generacions més joves? Els votants de Milei no semblen tenir clara una resposta, però admeten que hi ha “alguna cosa” a ‘El Peluca’ que els fa identificar-se amb la seva figura i il·lusionar-se amb les seves promeses de llibertat i destrucció de l’statu quo.