‘Igualant drets’ és el lema amb què aquest any es commemora el Dia Mundial de l’Alzheimer, una frase que vol posar en relleu que, a mesura que avança la malaltia i les seves conseqüències, els drets de les persones amb Alzheimer es veuen limitats.
Parlem amb Xavier Robinat, president de l’Associació de Farmacèutics Empresaris de Lleida (AFELL), sobre el paper juguen les farmàcies a l’hora de contribuir a la prevenció de la malaltia, com es pot fer una detecció precoç i la importància dels professionals farmacèutics en l’acompanyament i orientació d’un pacient amb alzheimer, entre altres coses.
Robinat explica que les farmàcies tenen un paper rellevant perquè “són un punt de proximitat i fàcil accés per a la ciutadania” i perquè el farmacèutic “és sovint el primer referent al qual acudeix una persona quan té dubtes sobre la seva salut o observa canvis en el seu benestar”. El professional assenyala que la tasca preventiva es concreta en cinc àmbits diversos: detecció de senyals inicials, educació sanitària, seguiment de tractaments, suport a les famílies i cuidadors i col·laboració amb entitats i campanyes de sensibilització.
En aquest sentit, Robinat apunta que la farmàcia “no és només un espai de dispensació de medicaments, sinó un agent de salut comunitari clau”. Per al farmacèutic la detecció precoç de l’alzheimer “és fonamental” per establir mesures de prevenció i retardar l’evolució de la malaltia. Així, apunta que l’observació directa, la identificació de dificultats amb la medicació, el diàleg amb el pacient i la família o la promoció d’hàbits saludables són clau per fer la detecció precoç.
I aquí, com detalla Robinat, els professionals disposen de diverses eines i recursos pràctics que ajuden a contribuir-hi, referint-se a qüestionaris i cribratges breus, programes de salut pública i campanyes, la història farmacoterapèutica del pacient i, finalment, el seu registre i derivació. Robinat explica que els farmacèutics “també tenen un paper central en l’acompanyament i suport continuat dels pacients i de les seves famílies” i detalla que aquest es pot fer mitjançant una orientació en l’ús correcte dels medicaments i establint un contacte regular amb els pacients i els seus cuidadors que generi un vincle de confiança. “El farmacèutic pot escoltar, donar suport i orientar-los cap a recursos comunitaris, associacions de familiars o serveis socials”, comenta Robinat.
L’expert també admet que l’alzheimer és una malaltia amb moltes necessitats no cobertes i nomena entre les principals l’absència de tractaments curatius, el diagnòstic precoç insuficients, el suport als cuidadors, l’atenció multidisciplinària, l’accés desigual a recursos i serveis i l’estigma i manca de conscienciació social. Per a Robinat, que celebra que “avui és més fàcil detectar l’alzheimer que fa uns anys”, el principal repte és la detecció precoç de la malaltia, la qual en només cinc anys, les vendes de tractaments relacionats amb ella han crescut un 13,7%, passant de 2,8 milions d’unitats el 2021 a més de 3,2 milions el 2025, evidenciant “l’augment de la prevalença de la malaltia en una societat cada vegada més envellida”.