Més del 25% de les compres en línia que es fan a Espanya s’acaben tornant, un percentatge inferior al d’altres països europeus, però que va ràpidament en augment i que és més elevat, al voltant del 35%, en els moments de més consum, com les rebaixes o el Black Friday, segons dades.
Els articles tornats són un problema per als venedors que han de gestionar-los, ja siguin pimes o grans ‘marketplaces’ com Amazon, Shein o Temu, a més del dany mediambiental que suposen tants enviaments, per la qual cosa en molts casos la mercaderia es ven a tercers, que la tornen a treure al mercat amb grans descomptes, donant lloc a negoci.
Segons les fonts del sector consultades per EFE, el mercat de les devolucions s’ha convertit en una opció molt atractiva per als compradors, que poden entrar a una de les webs especialitzades com lotesdevoluciones.com o comprardevoluciones.com, o anar a una botiga a peu de carrer de les que estan obrint a nombroses ciutats del país. El curiós d’aquest mercat és que el comprador no sap exactament què està comprant, només (i no sempre) a quina categoria pertany la mercaderia, i tampoc sap en quin estat es trobaran els productes.