El municipi dels Alamús ha esdevingut el primer de tot Catalunya en oferir un nou servei de retirada d’efectiu a través d’un establiment local, gestionat pel municipi gràcies a un acord amb CaixaBank i a la col·laboració de la Generalitat. A partir d’ara, qualsvol persona amb compte a l’entitat financera podrà treure diners en efectiu al bar social del poble, mitjançant un senzill sistema de transacció via datàfon, sense necessitat de desplaçar-se a municipis com Lleida o Mollerussa, on sí que hi ha caixers automàtics.
Aquest servei suposa una fita Important, ja que feia prop de tres anys que el municipi no disposava de cap caixer automàtic. L’alcalde dels Alamús, Toni Bosch, ha destacat que “amb accions com aquesta, als Alamús continuem fent passos per oferir serveis similars als d’altres municipis o capitals del territori, però mantenint la tranquil·litat i la qualitat de vida que només pot oferir un poble com el nostre”
Bosch també ha subratllat que “és un primer pas per combatre l’exclusió financera al nostre poble i garantir que tothom, especialment amb gent en risc de gran o les persones amb menys mobilitat, pugui accedir a serveis bàsics sense sortir del municipi”.
Inicialment, el servei s’adreça a clients de CaixaBank, però està previst que, més endavant, també es pugui utilitzar per part de clients d’altres entitats financeres. En aquests casos, hauran de pagar una petita comissió per cada operació, que anirà íntegrament destinada a CaixaBank, com a entitat proveïdora. Aquesta ampliació permet fer el sistema més accessible sense implicar cap cost addicional per al municipi ni per al bar social.
També cal destacar que el 75% dels habitants de la demarcació de Lleida són clients de CaixaBank, fet que reforça la utilitat i abast d’aquest servei.
Aquest nou servei de retirada d’efectiu forma part del programa municipal “Cuidem de tu, cuidem dels Alamús”, impulsat fa gairebé un any amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida dels veïns i les veïnes. Dins d’aquest projecte s’emmarquen també altres iniciatives socials i de servei públic destinades a persones en situació de vulnerabilitat, especialment gent gran i infants.
Una de les accions més recents d’aquest programa ha estat el lliurament de 20 rellotges intel·ligents de protecció infantil a famílies del municipi, amb l’objectiu de reforçar la seguretat i el benestar dels infants d’entre 6 i 12 anys. Aquests dispositius incorporen funcionalitats com geolocalització GPS, trucades bidireccionals, botó SOS i control parental, i representen una alternativa segura al telèfon mòbil, després d’haver superat amb èxit una prova pilot al municipi.
En aquest context, cal recordar que el bar social on ara s’ha implantat aquest servei també és una iniciativa de titularitat municipal. Després del tancament de l’últim bar privat del poble i la manca de persones disposades a assumir-ne la gestió, l’Ajuntament va decidir municipalitzar l’equipament i posar-lo en funcionament com a espai de convivència i serveis. Aquest esforç institucional ha permès, a més, incorporar aquest nou punt d’atenció financera per a la ciutadania.
Amb aquesta acció, els Alamús referma el seu compromís amb la igualtat d’oportunitats i l’accés a serveis bàsics per a tots els veïns i veïnes, apostant per un model de municipi actiu, responsable i proper.
Està previst que el servei CashOut impulsat per CaixaBank, en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, s’implanti progressivament en 458 localitats catalanes, beneficiant més de 290.000 persones. CaixaBank és actualment l’única entitat financera present en 184 municipis de Catalunya i manté una aposta clara per la inclusió financera, amb més de 4.000 oficines a tot l’Estat, 800 de les quals ubicades a Catalunya.