El Tribunal Suprem ha donat un termini de cinc dies a les parts perquè presentin al·legacions sobre la sentència dictada pel Tribunal Constitucional que dóna via lliure per aplicar l’amnistia tant a l’expresident Carles Puigdemont com a altres líders del procés com Oriol Junqueras.
Una vegada notificada la sentència del Constitucional que va avalar amnistiar el delicte de malversació, tot just 24 hores després de la seva aprovació, tant el jutge Pablo Llarena com la Sala Penal del Suprem van fer aquest pas i sol·licitaven tant a la Fiscalia com a les defenses que “formulin les al·legacions que al seu dret convinguin”.
Es tracta d’una manera de procedir similar a la que han seguit el Tribunal de Comptes i l’Audiència Nacional, encara que si s’escau després de la decisió del Tribunal de Justícia de la UE (TJUE) que va avalar la llei de l’amnistia, ja que tots dos han donat un termini a les parts per a al·legacions abans de resoldre sobre la seva aplicació en els procediments que encara tenen oberts.
Tot i això, passa que la resolució de la cort de garanties sí que es dirigeix al Suprem perquè dicti “un nou pronunciament en què es declari amnistiat el delicte de malversació a l’exconsellera Dolors Bassa”, amb “caràcter preferent i urgent”.
Això suposa una ordre directa i precisa, com ja va anticipar el president del Constitucional, Cándido Conde Pumpido, fa uns dies, que era justament el que havia demanat l’alt tribunal. Perquè la resolució fixa la doctrina que serà aplicable per a la resta dels recursos de condemnats i processats per rebel·lia que estan pendents de resoldre pel TC però l’execució dels quals, a l’hora d’aplicar l’amnistia, correspon al Suprem. De fet, el primer pas el va fer aquest dimarts el jutge Llarena quan va deixar sense efecte, amb caràcter immediat, l’ordre de detenció de Puigdemont.
Illa i Comuns repliquen que l’amnistia ha estat “una victòria de tots”
El president de la Generalitat, Salvador Illa, vav remarcar que l’aplicació de l’amnistia és “una victòria de tots”. Així ho va dir durant la sessió de control al Parlament, en resposta a la intervenció de la líder de Junts a la cambra, Mònica Sales, que va afirmar que es tracta d’una “gran victòria de l’independentisme”.
“La normalització política és una victòria de tots; una mica d’humilitat, que hauríem de recordar d’on venim”, va replicar Illa. Per la seva banda, el portaveu del grup parlamentari dels Comuns, David Cid, va assegurar que l’amnistia és “una victòria de tots els catalans i de tota Catalunya”. A més, va remarcar que el Suprem “no podia ser el braç de fusta del PP i Vox”.
Hazte Oír denuncia els jutges del TC per l’amnistia
L’organització d’ultradreta Hazte Oír va anunciar ahir una denúncia per “prevaricació manifesta” contra el president del Tribunal Constitucional (TC), Cándido Conde-Pumpido, i els sis jutges de l’organisme que han secundat la sentència que avala amnistiar la malversació als líders del procés. “Prou de prostituir la Constitució per salvar Puigdemont i amnistiar la corrupció”, van indicar fonts de l’entitat.













