El Govern va presentar dimarts al Parlament el Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya 2025-2050, un document que planteja noves línies de tren i de tramvia, millora de carreteres, més habitatge i noves infraestructures energètiques i hídriques, amb l’objectiu de “transformar” la mobilitat del país i preparar-se per a la Catalunya dels 10 milions d’habitants, segons va explicar el president, Salvador Illa.
A les comarques de Lleida, el pla inclou diverses actuacions. En matèria ferroviària, destaca la inversió de 9 milions d’euros per desenvolupar noves andanes i el tram urbà de la línia Lleida-la Pobla de Segur per Balaguer. És un projecte llargament reivindicat pels veïns de Balaguer –el qual esperen des de fa 20 anys– que es va pensar en forma de tren tramvia urbà per a la capital de la Noguera. Com va explicar l’alcaldessa, Lorena González, l’actuació aposta per la integració urbanística de les vies del tren; més passos cap a la trama urbana de l’altre costat de la via del tren, on ja hi ha molts serveis com col·legis, la piscina o la zona esportiva.
Més enllà d’aquest projecte, la principal i més gran inversió en matèria ferroviària del Govern és el projecte de l’Eix Transversal Ferroviari.
L’executiu preveu destinar 7.000 milions d’euros en aquest eix ferroviari de 300 quilòmetres de via nova que ha de connectar Lleida amb Girona i la frontera francesa passant per Mollerussa, Cervera, Igualada i Manresa, entre altres ciutats catalanes. A més a més, el Govern preveu una inversió de 131 milions per desenvolupar la gran estació ferroviària de mercaderies de Lleida, que serà al costat del futur polígon de Torreblanca, i que permetrà la connexió amb l’eix transversal ferroviari, així com amb el Corredor Mediterrani, cap a Castelló i l’interior de la península.
L’Executiu també estudiarà la viabilitat dels tramvies regionals i en aquest escenari contempla analitzar la viabilitat d’unir per tren la Seu d’Urgell amb el municipi andorrà de Sant Julià de Lòria. El projecte està en fase d’estudi.
El Govern preveu una inversió de 900 milions en els eixos viaris i destinarà 260 milions millora de la funcionalitat, la seguretat i l’accessibilitat de l’Eix Pirinenc N-260. També es preveu un tram de l’Eix de Comiols, amb 22 milions d’euros per fer realitat el tram Pont Alentorn-Vall llebrera, que dona continuïtat a la variant d’Artesa de Segre. El document no recull l’autovia entre Lleida i Balaguer perquè, segons fonts de l’executiu, encara no s’ha decidit quina serà la secció que tindrà. Respecte a l’habitatge, es reservaran 62 solars a Ponent i l’Alt Pirineu per a la construcció de 1.561 habitatges, i quant als aeroports, destaca la inversió de 12 milions d’euros a l’Aeroport Lleida-Alguaire per convertir-lo en una plataforma industrial i tecnològica per a l’aviació i l’espai i els 3 milions en millores a l’Aeroport de la Seu d’Urgell.