El govern espanyol s’ha compromès amb Anfac que el sector de l’automòbil sigui “palanca estructural” de la reindustrialització. El ministre d’Indústria, Jordi Hereu, s’ha reunit aquest dijous amb directius de la patronal i han abordat, entre altres, el projecte de llei d’indústria que ha aprovat aquesta setmana el Consell de Ministres o el recent acord entre Stellantis i la xinesa CATL per construir una fàbrica de bateries a Saragossa. En un comunicat, Anfac també ha avançat que l’any podria tancar superant “lleugerament” el milió de turismes venuts, una xifra que no se superava des del 2019, abans de la pandèmia, i un 5% per sobre dels registres del 2023. Tot i això, la patronal ha qualificat el 2024 com un exercici “de lent progrés”.
La patronal ho ha atribuït sobretot a l’electrificació i ha insistit en la necessitat “d’accelerar” les vendes de vehicles de zero emissions. En aquest sentit, Anfac ha qualificat “d’indispensable” que l’executiu mantingui les ajudes del pla Moves pel 2025 i ha assegurat que aquest ha mostrat el seu “compromís” a fer-ho.
En un comunicat, la patronal també ha explicat que durant el primer trimestre del 2025 es presentarà el Pla Auto 2030, que ha d’involucrar govern i comunitats autònomes per impulsar el sector.
Pel que fa a la producció de vehicles, la patronal ha calculat que tancarà el 2024 amb xifres similars a l’any anterior, al voltant de les 2,4 milions d’unitats. Anfac ha recordat la “baixa demanda” que han tingut tant a Europa com a l’Estat i ha assenyalat també les tensions geopolítiques i el seu impacte en la cadena logística.
De cara a les previsions pel 2025, la patronal ha avançat que serà un any “complex” perquè entrarà en vigor la nova normativa europea que limita els cotxes de combustió que podran vendre els fabricants. Anfac ha reclamat aclarir com funcionaran les sancions i qui les haurà de pagar. “Esperem que aquest debat es resolgui com més aviat millor perquè estem en temps de descompte”, ha avisat.