L’ús de la intel·ligència artificial (IA) augmenta la creativitat, estimula la curiositat i obre a les persones oportunitats que abans se’ls negaven, com ara la possibilitat que pot tenir ara un jove per estudiar ciències fins i tot si no és bo amb les matemàtiques, assegura el científic en computació Eric Xing, president de la universitat Mohamed bin Zayed d’Intel·ligència Artificial a Abu Dhabi (Emirats Àrabs), primera universitat dedicada exclusivament a la intel·ligència artificial.
“Quan jo era estudiant necessitava saber com calcular l’arrel quadrada d’un número. Era una habilitat important, però ara ningú no necessita saber això i no et desqualifica per fer ciències. Ara la teva creativitat i curiositat es converteixen en el principal motor, i les teves habilitats poden ser potenciades per la tecnologia”, sosté Xing, que ha participat aquests dies al Fòrum de Davos.
Per a l’acadèmic tot això fa que cada carrera, pràcticament sense excepció, ha d’incloure al currículum la intel·ligència artificial, que es convertirà dins de res “en les matemàtiques de la nova era, una base fonamental de l’estructura del coneixement que obrirà el camí per aprendre altres coses”.
El 40% dels estudiants de 12 a 17 anys se sent “aclaparat” per la Intel·ligència Artificial
L’ensenyament afronta un nou repte: la irrupció de la intel·ligència artificial (IA) generativa i com aplicar-la de forma ètica i responsable a les escoles i universitats. En el Dia Mundial de l’Educació, alguns experts avisen que el veritable desafiament és educar no només en competències tècniques sinó també en consciència crítica i en ensenyar els alumnes a utilitzar la intel·ligència artificial per resoldre problemes quotidians i per fer-ne un ús ètic. Segons un estudi, set de cada deu estudiants espanyols d’entre 12 i 17 anys creu que les competències a IA seran importants en la seva carrera professional, tot i que el 40% d’aquests joves se sent “aclaparat” per aquest avenç tecnològic.