Després de l’anunci de l’estrena del projecte de la Zona de Baixes Emissions a Lleida, el comerç de la ciutat va reaccionar amb sensacions diverses; d’una banda, s’entén que són mesures que venen determinades per normatives estatals, autonòmiques, però de l’altra mostraven la seva preocupació per la possible afectació i també esperen que el projecte es vagi concretant.
Manel Llaràs, president de PIMEC Comerç Lleida, explicava que “entenem que ve marcada les administracions”, però recordava els problemes que pot tenir el comerç, ja que “a l’Eix, el 50% de les vendes són de gent de fora de la ciutat”, afegint que encara “no veiem clar el tema dels aparcaments dissuasius connectats amb autobusos llançadora”. I sobretot, el que més preocupa “és la combinació d’aquestes mesures amb els projectes de grans superfícies als afores de la ciutat, on tot això no els afecta”; així, considera que “si els fiquem tan difícil, potser els clients optaran per aquests espais. Tot i això, valorava “la flexibilitat que està tenint l’Ajuntament” amb les moratòries i els terminis.
Rosa Armengol, secretària general de Fecom Lleida, assegurava que “no podem anar en contra d’aquestes polítiques” i, a més, remarcava que “de fet, nosaltres ja estem alineats amb la millora mediambiental amb el comerç de proximitat i sostenible”. Tot i això, deia que estan a l’espera de “conèixer de primera mà” com anirà evolucionant; confiem que se’ns convoqui a una reunió amb l’Ajuntament” i considera que el més important “és fer una bona planificació urbanística, amb una ciutat ordenada i que faciliti l’arribada de gent de fora; hem de fer-ho bé per no haver de parlar de pèrdues”.
El projecte, que impedirà l’entrada als vehicles sense distintiu ambiental –que no estiguin registrats a Lleida– a diverses zones de la ciutat, es posarà en marxa l’1 de gener amb la primera fase i la previsió és que 2028 comenci la segona fase i al 2030 la tercera.