Gairebé la meitat dels espanyols (concretament el 44,8%) creuen que els pares haurien de proporcionar el seu primer mòbil als nens només a partir dels 14 anys, i un terç (33%) es postula a favor de proporcionar mòbil als nens entre els 12 i els 14 anys. Així es desprèn de l’Estudi sobre Tendències de Consum en 2025 realitzat per Sofinco.
En conjunt, entorn del 78% dels espanyols creuen que en cap cas s’hauria de donar el primer telèfon intel·ligent als nens menors de 12 anys, i això a pesar que les xifres de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) indica que el 72,1% dels nens espanyols menors de 13 anys ja tenen mòbil.
Les generacions pensen distintes
La relació amb la tecnologia i, per tant, la permissivitat amb els fills està molt relacionada amb la generació a la qual es pertanyi, segons es desprèn de les dades obtingudes en l’estudi. En aquest sentit, els més restrictius amb l’ús del mòbil per part dels adolescents serien els Baby Boomers (57-65 anys). Si és el cas, el 53,7% es mostraria a favor de retardar al màxim la concessió del primer mòbil als nens o, almenys, retardar-lo fins als 14 anys.
De la mateixa opinió seria els membres de la Generació X (45-56 anys), que en un 50% es mostren partidaris de retardar aquest primer mòbil, mentre només el 45% dels Millenials (29-44 anys) són també partidaris de concedir el mòbil només a partir dels 14 anys.
Com és lògic pensar, els nadius digitals, aquells que tenen actualment entre 18 i 28 anys i que s’agruparien sota la denominada Generació Z són també els que menys temor tenen a les noves tecnologies i, per conseqüència, els més permissius amb l’ús dels mòbils per part dels adolescents. Tan sols el 25% dels membres d’aquesta generació estarien d’acord a retardar el primer mòbil fins als 14 anys, per la qual cosa un aclaparador 75% seria partidari de donar accés a la tecnologia en edats més primerenques.
Depèn dels diners i el lloc en què es visqui
Segons les dades obtingudes en l’estudi, els ingressos familiars també tindrien una certa influència en la manera d’enfrontar la tecnologia i l’accés dels adolescents al seu primer mòbil. D’aquesta manera, les llars amb ingressos per sota dels 2.400 € al mes es mostren més partidaris de facilitar l’accés al mòbil abans dels 14 anys i solo el 47% es mostraria en contra, enfront de només el 42% de les llars amb ingressos per sobre d’aquesta xifra. També és destacable el lloc en el qual es viu, ja que els veïns de ciutats de més de 500.000 habitants són més partidaris de donar el mòbil abans dels 14 anys (49%), enfront d’aquells que viuen en pobles de menys de 50.000 habitants, en els quals només el 40% es mostra partidari de facilitar el mòbil abans dels 14 anys.
També influeix la presència de menors en la llar, de manera que aquelles famílies amb menors de 16 són més partidaris de retardar el primer mòbil (46,6%), enfront de les llars sense menors (41,4%).
Millor que l’any passat
L’estudi també destaca un cert optimisme entre els consumidors espanyols, ja que només 1 de cada 5 entrevistats creuen que en 2025 la situació econòmica de la seva llar serà pitjor que en 2024, mentre que una majoria considera que es mantindrà igual o fins i tot millorarà. Gairebé un 40% espera que millori, percepció que té un major pes entre els més joves, els que tenen nens o adolescents a casa, els que tenen un major nivell d’ingressos o aquells que resideixen en municipis més petits.
A més, segons l’estudi, els espanyols dediquen a l’estalvi gairebé el 9% dels ingressos mensuals de la seva llar. No obstant això, és l’alimentació la despesa al qual més ingressos dediquen les llars: 1 de cada 4 euros que ingressen. D’altra banda, l’habitatge i els rebuts associats a aquesta copen gairebé el 30% de les despeses. Cap també destacar que, més de la meitat de les despeses que es generen en les llars espanyoles són variables o inestables, la qual cosa suposa que es poden generar unes certes dificultats si alguna d’aquestes despeses sobrepassa l’habitual.