Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

El 42% dels nens usa el mòbil abans dels 8 anys i un de cada quatre té ansietat quan se li limita l’ús

Les dades reflecteixen que un 68% dels menors usa internet habitualment abans dels 11 anys

ARTICLES - ZONA 2

L’ús del telèfon mòbil continua popularitzant-se entre els menors i ja són un 42% els nens a Espanya que ho utilitza per primera vegada abans dels 8 anys. Així ho reflecteixen les primeres dades publicades per l’I Observatori d’Hàbits Digitals en menors.

Aquest estudi ha tingut accés a la realitat de més de 500 famílies de tot el territori nacional i revela dades preocupants. Un 68% dels nens i nenes usa internet de manera habitual abans dels 11 anys. I el 53,2% dels menors d’edat mostra irritació o ansietat quan se’ls limita el temps d’ús.

Les dades apunten a una necessitat urgent d’equilibri: no es tracta de demonitzar la tecnologia, sinó d’educar, regular i acompanyar. Els rellotges intel·ligents infantils amb GPS, per exemple, són una solució que moltes famílies estan començant a valorar com a alternativa segura i controlada en permetre una immersió escalonada en el món digital, i amb control parental.

En un context en el qual la infància i l’adolescència estan cada vegada més connectades, els resultats de l’enquesta retraten els hàbits tecnològics dels menors i exposa des de l’ús excessiu de pantalles fins als primers indicis de dependència digital. Aquest estudi revela patrons preocupants sobre l’ús de pantalles, els riscos percebuts pels progenitors i la creixent demanda de mesures preventives.

El 90% dels menors ja utilitza dispositius amb connexió a Internet i més de la meitat ho fa durant més de dues hores diàries, fins i tot entre setmana.

Més concretament, el 42,2% dels nens espanyols comença a usar dispositius amb Internet abans dels 8 anys. Un 15,3% ho fa fins i tot abans dels 5 anys i fins a un 68% abans dels 11 anys. L’ús intensiu s’incrementa notablement amb l’edat: gairebé el 93% de joves de 15 a 17 anys dedica com a mínim una hora al dia a les pantalles en el seu temps d’oci i el 17,5% més de cinc hores diàries.

A més, el 81,6% dels menors espanyols passen més d’una hora davant d’una pantalla entre setmana (un 90,4% els caps de setmana).

Durant el cap de setmana, la tendència és més dramàtica i es dispara: el 68% dels menors dedica més de dues hores al dia a l’oci digital i un 18% ho fa més de cinc hores.

Ansietat, irritabilitat i problemes escolars

Aquesta addicció a les pantalles té la seva repercussió en la salut mental dels menors. Aquesta és una altra de les conclusions de l’informe, que realça com el 53,3% dels pares afirma que l’ús de dispositius digitals ha tingut un impacte emocional en els seus fills. Més de la meitat.

A més, i d’acord amb les dades dels enquestats, el 30,9% dels nens i irrita si se li retira el dispositiu i fins a un 23,8% experimenta ansietat al no tenir accés a ells. Això també afecta les escoles: el 37,8% de les famílies creu que l’ús digital ha perjudicat, en major o menor grau, el rendiment acadèmic dels seus fills. Un altre detall curiós que desbarata el paper educatiu de la tecnologia és que tan sols el 4,7% de les famílies indica que el seu fill ha millorat el seu rendiment escolar.

Aquestes estadístiques es fan públiques en un context de creixent indignació social i protestes de pares que reclamen una major desconnexió digital per als nens. Ciutats espanyoles com Madrid, Saragossa, Màlaga, Vigo i Gijón, van ser l’escenari de manifestacions de famílies, docents i experts que s’han mobilitzat exigint restriccions com prohibir xarxes socials a menors, establir una edat mínima legal per a posseir un telèfon intel·ligent (proposen 16 anys), reduir el temps de pantalla a les aules i a casa o implantar “zero pantalles” fins als sis anys, un màxim d’una hora diària fins als dotze, i dues hores fins als divuit, entre altres coses.

Segons l’enquesta, dues de cada tres famílies (un 68,2%) aposta per prohibir mòbils en els col·legis, i un 65,6% demana prohibir xarxes socials en menors d’edat. A més, un 78% dels pares s’inclinen pel control parental com a mesura prioritària per a nens menors de 10 anys.

Els resultats de l’enquesta demostren una realitat marcada per una hiperconnectivitat infantil que, a poc a poc, substitueix a la “vida real”, a l’educació de qualitat i al joc amb altres nens. Mentre la tecnologia avança a ritme vertiginós, és transcendental implantar una educació digital que permeti als nens conviure en aquesta realitat dominada per les pantalles i mesures que permetin trobar un equilibri entre el digital i el real que garanteixi un desenvolupament saludable i pròsper de les noves generacions.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12