El 22% dels nens catalans té miopia, segons dades del Baròmetre de la Miopia a Espanya elaborat per la Fundació Alain Afflelou i la Universitat Complutense de Madrid. En ell també es demostra que aquest defecte visual ha augmentat un 24% en aquesta comunitat en els últims sis anys.
L’alta prevalença de la miopia en edats primerenques correspon a una tendència a l’alça en la població general a tot el món. Segons expressa Ana Isabel González Abad, òptic-optometrista investigadora predoctoral de la Universitat Complutense, que ha participat en l’anàlisi de les dades: “Hem observat un increment de la miopia infantil en els últims sis anys que correspon, sobretot, al mateix temps que els nens passen fent determinades tasques que impliquen una visió de prop, com llegir o estudiar, o emprant dispositius electrònics durant molt de temps, sense guardar distància i amb il·luminació insuficient. A més, tot això fa que passin menys temps a l’aire lliure fent ús de la visió llunyana”.
Atès que el 80% de l’aprenentatge s’obté a través de la visió, resulta fonamental prevenir problemes visuals en la població infantil i parar esment als possibles senyals que puguin indicar un defecte visual en ells. “Cal tenir en compte que una bona visió és essencial per a l’aprenentatge, per la qual cosa qualsevol problema en la salut visual dels alumnes pot arribar a ser, fins i tot, causa de fracàs escolar. D’aquí la importància que les famílies es conscienciïn de la necessitat de conèixer l’estat de la visió dels seus fills”, aconsella González Abad. No obstant això, segons estimacions de l’Associació Nacional d’Empresaris d’Òptica i Professionals (ANEOP), el 50% dels escolars necessita ulleres i els seus pares no ho saben.
En aquest sentit, alguns senyals que poden ajudar a identificar un problema de visió en l’etapa escolar, quan encara pot ser complicat que els nens manifestin les seves dificultats, són el fet de veure que s’acosta o allunya massa en llegir, inclinen el cap, confonen les lletres o se salten paraules, baixen la velocitat en la lectura o tenen problemes de dificultat lectora.
Si no es tracten, poden afectar tant la seva educació com a la seva comprensió lectora, però també poden aparèixer altres problemes derivats, com l’estrabisme o l’ull vague. Per això, es recomana realitzar un examen visual a l’inici de l’edat escolar, així com revisions periòdiques, ja que el diagnòstic primerenc és essencial. De fet, en l’actualitat existeixen tractaments per al control de la miopia en nens.
Altres accions que poden prevenir l’evolució de la miopia són promoure que els nens duguin a terme activitats a l’aire lliure durant almenys dues hores al dia per a descansar la seva vista i evitar que a casa acompleixin activitats de visió pròxima durant un temps prolongat, com llegir, usar pantalles o pintar.