El Departament d’Educació ha impulsat la creació d’un postgrau interuniversitari i dos diplomes d’expert (equiparables a postgrau) per “aprofundir” les competències dels docents en matemàtiques i llengua. Estaran adreçats a docents en actiu de primària i secundària que vulguin millorar la seva formació i contribuir a la millora dels resultats acadèmics dels alumnes. El Departament becarà les places sota el compromís dels participants d’acabar els estudis i, posteriorment, d’entrar a la borsa de formadors, amb l’objectiu que siguin capaços d’estendre els seus coneixements a altres docents en actiu a través de la formació continuada. Els tres estudis estaran disponibles a partir del juliol del 2025 i al llarg del curs 2025-2026.
El primer postgrau és el d’Aprofundiment en matemàtiques per a professorat d’ESO i batxillerat, impulsat en col·laboració amb la Societat Catalana de Matemàtiques i dirigit a docents d’ESO en actiu. S’oferiran 100 places a docents que imparteixin matemàtiques però no siguin graduats en aquesta matèria -segons Educació només el 31,41% ho són-. El pla d’estudis contempla 150 hores lectives i 225 de treball personal i s’ha dissenyat per tal que els docents puguin “consolidar els coneixements i habilitats matemàtiques i didàctiques”.
El centenar de places estaran repartides en quatre seus territorials i s’oferiran 25 per a cada demarcació. En concret, a la Universitat de Girona, la de Lleida, la Politècnica de Catalunya -que serà la coordinadora de la primera edició- i la Rovira Virgili de Tarragona. La inversió prevista és de 125.000 euros.
En segon lloc, es crearà el Diploma d’expert en l’aprenentatge i l’ensenyament de la matemàtica escolar, en col·laboració amb l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Aquest estarà dirigit a docents en actiu d’educació primària que vulguin desenvolupar les seves competències específiques per millorar la pràctica matemàtica de l’aula i formadors de docents. Oferirà 30 places i serà de modalitat híbrida, amb la meitat en format presencial i la meitat virtual. En aquest cas són 112,5 hores lectives i 337,5 de treball autònom (18 crèdits) repartits en dues assignatures (Fonaments i contextos per a l’aprenentatge i l’ensenyament de la matemàtica escolar i Organització, planificació, diagnòstic i millora de la matemàtica escolar en el centre educatiu).
La tercera titulació és el Diploma d’expert en l’aprenentatge i l’ensenyament de la llengua i la lectura. Es crea també en col·laboració amb l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB i està dirigit a docents de primària i ESO de centres inclosos al Pla de millora de la competència lectora. També serà de 18 crèdits i també en format híbrid. En aquest cas s’oferiran 40 places.