El Departament d’Educació que dirigeix Anna Simó ha informat aquest dimecres que el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu (CSASE) de Catalunya, el lleidatà Carles Vega, ha estat rellevat en el càrrec pel director general d’Innovació, Joan Cuevas, tres mesos després de conèixer-se els mals resultats de l’informe PISA.
La consellera d’Educació, Anna Simó, ja va anunciar el desembre passat “canvis de fons” al gener en el CSASE, que és l’organisme que va validar les proves PISA 2023 abans de fer-les i els resultats de les quals han estat nefastos per a Catalunya.
El relleu en la presidència del CSASE és el primer pas per a convertir a aquest Consell en una nova Agència d’Avaluació i Prospectiva del Sistema Educatiu, encara en construcció.
Mentrestant, Simó ha designat per delegació un nou president transitori del CSASE fins que es constitueixi el nou organisme.
Aquest nou president serà, “temporalment”, segons Educació, l’actual director general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Joan Cuevas.
La transició del Consell cap a l’Agència està previst que es dugui a terme en les pròximes setmanes, ha assegurat el Departament, que ha creat dues comissions, una d’operativa i una altra d’estratègica, que permetran garantir el funcionament ordinari del CSASE i la seva conversió en el nou organisme.
Carles Vega, el fins avui president del CSASE, va ser nomenat per a aquest càrrec el setembre de 2021 i fins a juliol d’aquest any havia estat director dels Serveis Territorials d’Educació a Lleida.
En les proves PISA, Catalunya ha liderat el baix rendiment escolar en matemàtiques, amb 24 punts menys en l’última dècada, encara que 21 d’aquests 24 corresponen als últims quatre anys, coincidint amb la pandèmia, i en comprensió lectora, amb 38 punts menys en una dècada.
Aquest relleu és la primera conseqüència efectiva, en l’àmbit intern del Departament, dels mals resultats de PISA i hauria d’acompanyar-se de les deu mesures prioritàries que va anunciar la consellera al desembre, per a aconseguir elevar el nivell educatiu a Catalunya.
Aquestes deu mesures són, entre altres, assolir pactes amplis en política educativa amb els partits polítics; dotar de majors recursos econòmics a l’educació inclusiva i la gratuïtat universal de l’educació de 0 a 3 anys.
Estendre l’educació a temps complet, més enllà de l’horari lectiu, amb activitats extraescolars de qualitat; la millora de la formació dels docents en la universitat; un acord de país per a crear l’Agència de Prospectiva educativa citada; i estendre una prova pilot realitzada a Barcelona amb aules d’acolliment per a alumnes estrangers són altres mesures.