Expressions com “només hi ha una localitat disponible” o “reserva ja” són informacions que alerten l’usuari sobre la urgència de tancar aquella acció, fer una reserva o comprar algun servei. Això és el que es coneix com a “patró fosc” o dark pattern. És una tècnica de disseny que busca manipular la decisió de l’usuari en benefici de l’empresa que ofereix el servei. La jornada sobre patrons foscos, organitzada pels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i el grup de recerca Mediaccions, va explorar el fenomen dels dark patterns amb una mirada crítica i enfocada al paper ètic del disseny.
Què són els patrons foscos?
Els patrons foscos són estratègies de disseny que condicionen o manipulen els usuaris perquè facin accions que potser no haurien triat si haguessin disposat de tota la informació de forma clara i imparcial. Harry Brignull, dissenyador britànic, va encunyar el terme per referir-se a les tècniques poc ètiques en el disseny digital que indueixen a error o aprofiten els biaixos dels usuaris. Un exemple és la dificultat per donar-se de baixa d’un servei o d’una subscripció, amb botons de cancel·lació difícils de trobar o que requereix diversos passos complexos. Segons els experts, aquest tipus de pràctiques són habituals i, tot i que semblen inofensives, poden arribar a perjudicar emocionalment o econòmicament les persones usuàries.
Tipologia de dark patterns
Els experts van descriure diferents tipus de patrons foscos i com s’infiltren en la vida quotidiana digital. Per exemple, en la reserva d’un servei s’utilitza el patró de la pressa, un dark pattern que crea una urgència artificial i una microansietat que empeny a prendre decisions ràpides. Un altre tipus són les pàgines laberíntiques, dissenyades perquè l’usuari es confongui i acabi comprant o subscrivint-se a un servei, sovint amb botons de cancel·lació amagats. I encara un altre és la confirmació obligatòria, en què l’usuari es veu obligat a fer clic en múltiples botons per rebutjar ofertes o desmarcar opcions que no desitja.
Maria Petit, persona cega i professional del disseny, va explicar com la falta d’accessibilitat digital pot actuar com un patró fosc que exclou les persones amb diversitat visual, limitant la seva autonomia en l’ús de la tecnologia. Tot i que algunes empreses, com Apple, han implementat sistemes com el lector de pantalla VoiceOver, el seu ús està limitat a causa dels preus inaccessibles per a molts usuaris, fet que provoca una barrera econòmica que agreuja la discriminació.
D’altra banda, Alicia de Manuel, experta en ètica de la intel·ligència artificial, va assenyalar que els patrons foscos també es reprodueixen en els sistemes d’IA. Va posar com a exemple el cas COMPAS, un algoritme utilitzat als EUA que va mostrar biaixos racials en les seves recomanacions judicials. “Quan s’utilitzen patrons històricament esbiaixats per entrenar una IA, aquesta pot perpetuar les discriminacions, afectant la vida de les persones d’una manera que elles no poden controlar ni canviar”, explica.
El rol del disseny i dels professionals de la UX en aquestes tècniques
El disseny té el poder de transformar l’experiència digital, sigui per a bé o per a mal. Però quin paper han de tenir els dissenyadors davant dels patrons foscos? L’ètica en el disseny, especialment per part dels professionals de l’experiència d’usuari (UX), és fonamental per evitar que es dissenyin interfícies que explotin les vulnerabilitats dels usuaris.
Joan Caballero, de la cooperativa Som Connexió, va descriure com, en el sector de les telecomunicacions, aquestes pràctiques no ètiques són comunes i afavoreixen les grans corporacions, que prioritzen el benefici econòmic per sobre de l’interès de les persones usuàries. Per contra, la seva cooperativa aposta per un model ètic que respecta el consumidor i evita pressionar-lo perquè contracti serveis innecessaris.
“Els dissenyadors tenen una gran responsabilitat per entendre que el seu treball impacta la societat i crear models que es basin en l’ètica i el respecte a la diversitat dels usuaris. Un disseny ètic permet desenvolupar interfícies adaptades per a tots els públics, incloent-hi persones amb diversitats o aquelles que poden patir ansietat per culpa de certs missatges d’alerta”, explica Caballero.
Com avançar cap a un disseny ètic?
Els experts destaquen la necessitat de reflexionar críticament a l’hora de desenvolupar la tecnologia, prioritzant la privacitat, el medi ambient i la inclusió. “Una estratègia efectiva per evitar caure en patrons foscos és prioritzar el disseny de codi obert i accessible, que permeti als usuaris exercir el control sobre la tecnologia que utilitzen”, explica Efraín Foglia, professor de la UOC, investigador del grup MEDIACCIONS i coordinador científic del Media Lab. La regulació pot tenir un paper fonamental per establir límits clars sobre l’ús de dark patterns i garantir que les empreses compleixin estàndards ètics en el disseny de les seves interfícies digitals. A Europa, per exemple, els marcs legislatius tenen com a objectiu assegurar que les tecnologies es desenvolupin amb un enfocament humanista, que respecti la dignitat i els drets dels usuaris. Un enfocament que promou la sostenibilitat en lloc de l’explotació i el respecte a la diversitat, tant a les grans corporacions com a les petites empreses i les cooperatives.
Segons els experts, els dark patterns en el disseny digital són una realitat que posa en perill la confiança dels usuaris i perpetua dinàmiques d’exclusió i manipulació. Els dissenyadors, acompanyats per regulacions més estrictes, tenen l’oportunitat i la responsabilitat de crear entorns digitals inclusius i respectuosos que millorin l’experiència de l’usuari i que també contribueixin a una societat més justa.