Els Mossos d’Esquadra estan duent a terme aquesta setmana una campanya de control i vigilància de camions i furgonetes “en un moment en què la mobilitat d’aquests tipus de vehicles augmenta per la proximitat de les festes nadalenques”, segons va explicar el sergent de la Unitat de Trànsit de la Regió Policial de Ponent dels Mossos d’Esquadra, Manel Girol. L’objectiu és reduir la sinistralitat dels vehicles de transport de mercaderies i millorar la seguretat a les carreteres i els carrers.
Manel Girol va explicar que, en el cas dels camions, s’intensifica el control del temps de conducció i descans dels conductors, amb la revisió del tacògraf, atès que els professionals han d’aturar-se i descansar 45 minuts quan porten 4 hores i mitja seguides al volant.
També es revisen altres aspectes com les característiques del vehicle (excés de pes, seguretat de la càrrega i estiba o possibles deficiències tècniques) i que la documentació del vehicle i del conductor sigui la correcta i estigui vigent.
Quant a les furgonetes, el principal problema és l’excés de velocitat. Tenint en compte que aquests vehicles no poden superar els 90 km/h per les autopistes i les autovies, i que els radars fixos i mòbils ‘salten’ quan se superen els 120 km/h, els Mossos d’Esquadra utilitzen els radars làser o TruCAM per ‘caçar’ els que van més ràpid dels 90 km/h. En el control que el cos dels Mossos d’Esquadra van fer ahir a la zona de l’antic peatge de l’autopista AP-2 a Lleida es van detectar en tres quarts d’hora 35 furgonetes que van superar els 90 km/h i, fins i tot, una va circular a 135 km/h.
Aquesta acció de vigilància a vehicles pesants i lleugers de transport de mercaderies posa l’accent en altres factors de risc importants en la mobilitat, com el consum d’alcohol i drogues, les distraccions i l’ús dels elements de seguretat passiva. Cal destacar que els factors concurrents més presents en la sinistralitat d’aquest tipus de vehicles són les infraccions d’una norma de circulació i les distraccions.














