Als ajuntaments els fa mandra aplicar les Zones de Baixes Emissions (ZBE). Les àrees urbanes de les ciutats amb més de 50.000 habitants amb el trànsit restringit haurien d’estar en funcionament des de l’1 de gener de l’any passat, segons dicta la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, però de les 151 ciutats espanyoles on és d’aplicació la norma, només una vintena les tenen activades. Això ha motivat que el Defensor del Poble hagi fet un requeriment a una trentena d’ajuntaments que no han iniciat ni els tràmits per delimitar les ZBE. Fins i tot hi ha hagut algun municipi que s’ha declarat en rebel·lia, tot i haver rebut diners dels fons Next Generation. A casa nostra, Lleida ha aprovat inicialment amb prou màniga ampla l’ordenança que ha de regular el funcionament de la ZBE. Suposo que la mandra per implantar les ZBE prové del fet que és una llei que carrega a les costelles dels més humils la descontaminació de les ciutats. A les costelles dels que han de passar per força amb un vehicle atrotinat. Ningú no pregunta què costarà eliminar la petjada de CO2 que deixaran les bateries dels Tesla i companyia quan hagin deixat de servir.