Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

bonÀrea impulsa a Épila la seva inversió més gran per tal de garantir producte fresc arreu

El nou centre funciona al 25% de la seva capacitat total i permetrà arribar als mercats de Madrid, València i el País Basc

FOTO_J.A.P. Imatge del nou centre de producció de bonÀrea a Épila, a la ciutat de Saragossa

ARTICLES - ZONA 2

L’objectiu és clar: garantir l’abastiment diari de producte fresc a totes les botigues del grup dins un radi de 300 quilòmetres. Amb aquest propòsit, bonÀrea Corporació ha aixecat a Épila (Saragossa) un centre de producció i logística de 180 hectàrees, situat a uns 20 minuts de la capital aragonesa, que ja treballa al 25% de la seva capacitat total. Des de l’inici del projecte, el 2019, s’hi han invertit 223 milions d’euros, en la que és la inversió més gran de la història de bonÀrea. El complex persegueix un model d’integració vertical complet, que abasta totes les fases del procés productiu, des del camp fins al consumidor final.

El conseller delegat de bonÀrea Corporació, Ramon Alsina, ho ha explicat aquest dimarts durant una visita a les instal·lacions d’Épila amb periodistes de diversos mitjans catalans, on ha detallat els motius, l’abast i el futur d’aquest projecte. “Per nosaltres és clau poder arribar amb producte del dia al País Basc, Madrid i tot el Llevant”, ha remarcat. “Nosaltres ens basem molt en la logística. El nostre principal producte és el fresc, i és essencial que sigui del dia”, subratlla Alsina. Per això, explica, l’empresa treballa amb vehicles d’anada i tornada diària, amb un radi d’acció d’uns 300 km. “Intentem que el centre de logística i el de producció siguin el mateix per evitar despeses que no aporten valor afegit”, afegeix.

La idea d’aquesta gran planta va sorgir ja entre 2006 i 2007, en plena expansió del grup. La crisi del 2008 va obligar a aturar el projecte, però el 2017 es va reprendre amb força. “El projecte va quedar estancat, però quan el consum es va recuperar, vam veure clar que Épila era el lloc idoni”, recorda Alsina. El conveni amb el Govern d’Aragó es va signar el març del 2019, i les obres van començar aquell mateix maig. “Ara mateix —explica— la planta funciona al 25% de la seva capacitat, però d’aquí a cinc anys esperem assolir el 100%. Tot dependrà del ritme d’obertura de noves botigues.”

El conseller delegat insisteix que “Épila i Guissona són totalment complementàries”. Les dues plantes podran coordinar-se “com una gran unitat dins del projecte bonÀrea”. Guissona continuarà sent un centre clau, i a mesura que s’hi arribi al límit de capacitat, Épila assumirà noves línies de producció, algunes d’elles inexistents fins ara.

“La nostra locomotora sempre són les botigues”, diu Alsina sense dubtar. El creixement del grup depèn del seu model integrat, que comença “al camp, amb els grangers i pagesos, i acaba a la botiga”. Cada any, bonÀrea preveu obrir 20 nous establiments i reformar o ampliar-ne una vintena més. La política de la companyia és clara: botigues de propietat, fet que alenteix el ritme d’expansió però assegura estabilitat. “És un handicap, però ens dona solidesa”, apunta.

Fidel als seus orígens, Alsina reivindica la vocació territorial de bonÀrea. “No ens oblidem mai de la gent dels pobles. Volem arribar a poblacions on altres no arriben, amb la mateixa qualitat i preu que a les grans ciutats.” L’objectiu, diu, és clar: “Arribar a tot arreu, fins i tot on no surten els números”. Actualment, la planta d’Épila dona feina a uns 200 professionals, però a ple rendiment podria arribar a “una xifra inferior als 4.000 treballadors inicialment previstos”, a causa dels avenços en robotització i digitalització.

En conjunt, bonÀrea agrupa uns 6.500 treballadors directes, més 4.500 en botigues franquiciades i 4.000 pagesos i ramaders vinculats al camp: unes 15.000 persones en total. Per a Ramon Alsina, començar de zero aquest projecte ha estat una fita personal i col·lectiva. “És realment un somni”, diu. Recorda quan, el 1971, es va posar la primera pedra del complex de la Closa de Guissona. “Ens va semblar enorme, però avui allò representa potser un 15% del que és Guissona actual.”

A diferència del “tetris” que ha anat creixent amb el temps a la Segarra, Épila ofereix un espai pensat per al futur: tres quilòmetres i mig de llarg per mig d’ample, una vintena de naus i galeries subterrànies que les connecten totes. “Ens facilita molt el model constructiu i ens dona una seguretat sanitària i operativa extraordinària.” La nova planta té una capacitat un 60% superior a la de Guissona. “Guissona subministra a unes 600 botigues, i Épila ens ha de permetre arribar a les 1.000”, conclou Alsina.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12