L’Ajuntament de Bellcaire d’Urgell demanarà aquesta setmana als Serveis Territorials d’Interior la instal·lació d’un radar de tram per pacificar el trànsit al poble. En aquest sentit, l’alcalde, Jaume Montfort, va explicar ahir que “hi ha vehicles que passen a una velocitat molt elevada”. De fet, cal esmentar que n’hi ha un radar a l’alçada de la benzinera que dona entrada al poble venint per l’A-2, però Montfort va indicar que són molts els cotxes que un cop l’ha superat tornen a accelerar.
Per aquest motiu, demanarà que s’instal·li un radar de tram des de la benzinera fins a l’altura de la cooperativa. A més, també va indicar que havia vist camions que fins i tot passaven “a 80 i 90 quilòmetres per hora per dins del nucli urbà”. Tot i això, va reconèixer que “no serà fàcil, ja que fa uns anys es va instal·lar un semàfor que funciona amb un botó. El semàfor el va posar Trànsit i nosaltres vam pagar la instal·lació. Però fins que va arribar van passar més de dos anys”.
D’altra banda, el Servei Català de Trànsit (SCT) preveu reposar aquest 2025 el radar de tram de l’A-2 entre Tàrrega i Vilagrassa que va quedar inoperatiu el 7 de gener de 2024 després que un tràiler que viatjava en direcció Barcelona s’encastés contra l’estructura metàl·lica on hi havia les càmeres a Vilagrassa. Segons Trànsit, el projecte es troba en fase de redacció i elaboració, i la previsió és que el nou pòrtic quedi instal·lat enguany, tot i que no hi ha una data concreta per a l’inici de les obres i posada en marxa del cinemòmetre. També té en marxa el procediment de la petició de danys i prejudicis per les destrosses que va provocar el camió, valorades en uns 300.000 euros.
Fa un any, la tarda del 7 de gener de 2024, un camió va topar amb l’estructura metàl·lica del radar de tram de Vilagrassa, en plena operació tornada de les vacances de Nadal. El vehicle circulava en direcció Barcelona i el xoc va obligar a tallar la via en ambdós sentits, ja que l’estructura va cedir i va afectar també la que hi havia en sentit contrari. Els tècnics van dir que els danys dels dos arcs eren irreparables i van retirar-los. Així, el radar de tram ha quedat inoperatiu en els dos sentits, ja que la falta d’un dels dos pòrtics amb les respectives càmeres fa que no es pugui mesurar la velocitat mitjana dels vehicles.
Per tal de continuar controlant la velocitat màxima permesa en aquest punt, que és de 120 km/h, i mentre no es reposi el cinemòmetre, en el darrer any s’han instal·lat caixes de radars en línia en aquest tram de dos a tres dies al mes, segons va informar el SCT. El doble radar de tram de l’A-2 entre Tàrrega i Vilagrassa va entrar en servei el 4 de desembre del 2017. D’aquests pocs més de set anys, però, n’ha passat dos inoperatiu. I és que, a banda de l’accident del 2024, el radar tampoc va funcionar en sentit Barcelona entre finals de juny del 2022 i juny del 2023 i, en direcció a Lleida, entre setembre del 2022 i juny del 2023. El motiu de l’aturada es va deure a treballs de reparació de diverses avaries i de verificació.