L’Ajuntament de Lleida tornarà a activar el Dispositiu Integral de Seguretat per a la prevenció de les violències masclistes i LGTBIFòbiques en l’oci nocturn en el marc de la campanya “1000 Ulls” per garantir que la Festa Major de Lleida sigui un espai festiu marcat pel civisme i per la seguretat per a totes les persones. L’ampli dispositiu municipal consta de diferents equips de Punt Lila-Rainbow i Nits Q, així com un autobús nocturn gratuït de la línia L7, les nits del 9, 10 i 11 de maig. El dispositiu, que ha presentat aquest matí la tinenta d’alcalde i responsable de la Regidoria de Polítiques Feministes, Carme Valls, acompanyada de la Cap de la Unitat Tècnica de Polítiques d’Igualtat, Isabel Hornos, i la Responsable de l’Àrea Prevenció i Intervenció en Addicions, Marta Escolà, es repetirà les nits del 23 i 24 de maig per l’Aplec del Caragol.
Valls ha donat detalls del dispositiu per a les pròximes dates festives i ha posat èmfasi en “l’esforç de l’Ajuntament” perquè tothom, especialment les dones, puguin “tornar a casa amb seguretat”, en referència al servei de bus a demanda: “Volem divertir-nos a la Festa Major i a l’Aplec del Caragol, però volem que es torni a casa amb tranquil·litat”. Valls també ha valorat la feina que es fa per prevenir violències masclistes i ha insistit en la tasca que fan els equips del Punt Lila-Rainbow, que inclou servei psicològic, i en la importància de “fer-nos sentir segures”, sabent que “algú t’escoltarà i t’atendrà”.
Hornos ha explicat que les tres nits de festa major hi haurà un Punt Lila-Rainbow fix format per dos agents i una psicòloga en un espai tranquil situat a la zona de concerts, al costat de l’escultura del tractor, i també hi haurà un equip itinerant de dos agents que circularan pel recinte dels Camps Elisis entre les 0.30 i les 5 h del matí. Els equips tenen les eines adequades per a informar i atendre en diferents idiomes estrangers (anglès, francès, àrab) i en llenguatge de signes.
Per altra banda, s’activa de nou el servei d’autobús nocturn gratuït que s’habilita ampliant el servei de la línia L7 per cobrir la connexió amb els barris i els itineraris identificats de màxima previsió d’afluència de públic. És un servei ininterromput de bus 24h, és a dir, la línia L7 funcionarà en el seu horari habitual durant el dia i, a partir de les 21.30 h fins a les 5.45 h, els dies 9, 10 i 11 de maig, serà gratuït -en aquest horari- amb una regularitat de 30 minuts i amb baixada a demanda. En coordinació amb el Punt Lila, a cada autobús també hi haurà un agent informador per informar i atendre les incidències que es puguin produir i detectar les persones usuàries, en connexió amb els i les agents dels Punts Itinerants LilaRainbow i també amb agents NitsQ.
En total, el dispositiu de Punt Lila/Rainbow estarà format per 8 agents cada nit de festa major.
A més, tal com ha detallat Escolà, es posa en marxa tot el desplegament de les accions dels equips Nits Q. Aquest treball es fa en diferents fases: accions abans i durant la festa per tal de potenciar la prevenció i reducció de riscos en els entorns festius en relació amb el consum de substàncies, alcohol principalment, i amb la coordinació amb el punt lila/rainbow en relació amb les violències sexuals i lgbtifòbiques.
Pel que fa a les nits dels dies 9, 10 i 11 de maig, de les 23 h a les 4 h de la matinada hi haurà un equip de 6 persones en un punt informatiu al costat del Punt Lila/Rainbow on es podrà demanar informació i fer consulta sobre substàncies i jugar a diversos jocs de prevenció de substàncies. També es repartirà material preventiu per anar de festa i es faran parelles itinerants per cobrir el recinte dels Camps Elisis i poder detectar situacions que requereixin suport i atenció. A més, s’informarà sobre el bus nocturn per tal que tothom tingui la informació i pugui tornar a casa de manera segura. L’equip de Nits Q està coordinat amb les agents del Punt Lila/Rainbow i amb tota la resta de serveis d’emergència que estaran actius en el recinte per tal d’actuar si és necessari de manera coordinada i amb la major celeritat possible.
Nits Q també fa formació al personal que gestionarà barres durant les revetlles de la festa major en dispensació responsable d’alcohol i coneixement i aplicació del protocol de violències sexistes i lgbtifòbiques en espais festius.
Totes les accions s’emmarquen dins de la campanya “1000 ulls” que es va iniciar a finals de 2023, i s’activen especialment durant la Festa Major de Lleida, l’Aplec del Caragol, les Festes de Tardor, la Nit de Cap d’Any i Carnestoltes.
La campanya “1000 Ulls” és una acció transversal que lidera la Regidoria de Feminismes, amb la implicació directa de Seguretat, Mobilitat i Civisme, Guàrdia Urbana, Protecció Civil i Mobilitat, i l’acció de Polítiques d’Igualtat, Salut Pública, Joventut, Participació, Festes, Cultura, Bon Govern i Urbanisme.
Dispositiu per l’Aplec
Les nits del 23 i 24 de maig hi haurà un PUNT LILA /RAINBOW fix format per dos agents i una psicòloga en un espai tranquil situat prop del pavelló 3 i un equip itinerant de dos agents que circularan pel recinte dels Camps Elisis, entre les 0 i les 6 hores del matí. Entre les 23 h i les 4 de la matinada també hi haurà la intervenció de l’Equip Nits Q amb un equip de 6 persones.
Igualment, hi haurà servei d’autobús nocturn gratuït de la L-7 amb parades a demanda i agents informadors, entre les 3 i les 8 hores de matí.
En total, el dispositiu de Punt Lila /Rainbow de l’Aplec del Caragol de 2025 estarà format per 8 agents cada nit.
A més, s’explicarà el dispositiu de seguretat a totes les colles assistents i se’ls farà arribar material com bones pràctiques de prevenció i reducció de riscos en l’Aplec, el protocol d’actuació davant la detecció de violències sexuals i lgbtifòbiques, la identificació d’aquestes violències i com actuar, i es farà formació a les colles i penyes interessades amb la col·laboració de la FECOLL.
No estàs sola. Si tu o una dona que coneixes patiu una situació de violència masclista, us podem ajudar. Truqueu als telèfons gratuïts i d’atenció 24 hores: 016 i 900 900 120 o contacteu amb la regidoria de Polítiques Feministes a través del Centre Municipal d’Informació i Atenció a les Dones. CIAD. – Polítiques Feministes