Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

L’Institut Joan Oró de Lleida, seleccionat en la IX Convocatòria d’Ajuts Dualiza per impulsar la innovació en la Formació Professional

Un total de 58 centres educatius d'FP de tota Espanya participaran en la Convocatòria, en algun dels 38 projectes seleccionats

La convocatòria donarà suport amb 463.681 euros el desenvolupament de 38 projectes d'FP a tot el país, la xifra més alta de les seves nou edicions

ARTICLES - ZONA 2

L’Institut Joan Oró de Lleida ha estat un dels vuit centres catalans escollits per participar en la IX Convocatòria d’Ajuts Dualiza, impulsada per CaixaBank Dualiza i l’Associació de Centres de Formació Professional FPEmpresa. Aquesta iniciativa reconeix els projectes més innovadors en FP a nivell estatal, amb l’objectiu de transformar la formació professional i connectar-la amb les necessitats reals del mercat laboral.

El projecte liderat per l’Institut Joan Oró consisteix en el disseny de rutes ciclistes immersives mitjançant tecnologia interactiva, una proposta que combina esport, turisme i innovació digital per enriquir l’experiència formativa i fomentar la sostenibilitat.

En total, la convocatòria donarà suport a 38 projectes en tot el país amb una dotació global de 463.681 euros, la xifra més alta en les nou edicions celebrades. A Catalunya, vuit centres participaran en iniciatives que abasten àmbits com la realitat virtual, la sostenibilitat, la inclusió i la digitalització.

A Catalunya, un total de vuit centres educatius de Formació Professional han estat seleccionats per participar en la IX Convocatòria d’Ajuts Dualitza, impulsada per CaixaBank Dualiza i l’Associació de Centres de Formació Professional FPEmpresa. Aquests centres han estat reconeguts pel seu impuls i col·laboració en algun dels 38 projectes d’FP més innovadors del país, que es desenvoluparan al llarg del curs escolar 2025-2026 i que destaquen per la seva capacitat per transformar i enriquir la formació professional a través de propostes pioneres i col·laboratives.

Aquests centres catalans estaran involucrats en iniciatives que abasten des de la recerca científica i la sostenibilitat fins a la innovació educativa i la inclusió. El Puig Castellar (Santa Coloma de Gramenet, Barcelona) lidera un projecte de recerca sobre microorganismes simbionts en corals, mentre que l ‘Intitut Tecnològic de Barcelona (Barcelona) i l’Institut Anna Gironella de Mundet (Barcelona) col·laboren en el desenvolupament d’una aplicació de realitat augmentada per transformar la moda i reduir la sobreproducció tèxtil. INS La Ferreria (Montcada i Reixac, Barcelona) impulsa la creació d’eines de realitat virtual per a la formació en prevenció de riscos laborals, i l ‘Ins Joan Oro (Lleida) desenvolupa rutes ciclistes immersives mitjançant tecnologia interactiva. L ‘Institut Cavall Bernat (Terrassa, Barcelona) i l ‘Institut de Terrassa (Terrassa, Barcelona) participen en una proposta que combina sostenibilitat i innovació en espectacles teatrals, i l ‘Institut de l’Ebre (Tortosa, Tarragona) lidera el seguiment mediambiental del Delta de l’Ebre mitjançant drons i tecnologia Lidar. Totes aquestes iniciatives promouen la creativitat i l’ aprenentatge pràctic entre l’ alumnat, reflectint el compromís de l’ FP catalana amb la transformació educativa i el desenvolupament de solucions pioneres per als reptes actuals.

Un total de 58 centres educatius han estat seleccionats arreu del país, vuit més que en l’edició anterior. Les iniciatives seleccionades impliquen 2.860 estudiants, dels quals 108 cursen FP Dual Intensiva, i a 279 docents, reforçant el paper de l’FP com a generadora de coneixement aplicat i de solucions per a reptes reals de l’entorn productiu.

Tendències: IA aplicada a salut, monitoratge agrícola, sostenibilitat i projectes d’ alt impacte social

La diversitat temàtica torna a ser un dels trets principals de la Convocatòria, amb projectes que reflecteixen tant les necessitats del mercat laboral com els reptes globals en sostenibilitat, salut i digitalització.

1. Intel·ligència Artificial i tecnologies immersives

  • IA per detectar errors en el posicionament del pacient per a radiografies.
  • Aplicacions mòbils que transformen la veu robòtica d’ electrolaringe en una veu natural personalitzada mitjançant IA.
  • Rutes ciclistes immersives amb realitat virtual i sistemes d’ entrenament interactius.
  • Eines digitals avançades per a la gestió de pràctiques i avaluació competencial.
  • Espais 3D generats mitjançant Gaussian Splatting aplicats a projectes de l’ alumnat.

2. Salut digital, biotecnologia i tècniques analítiques avançades

  • Assaig comparatiu de nanofàrmacs en línies cel·lulars de càncer de mama.
  • Projectes de microbiologia avançada i fagoteràpia com a alternativa a antibiòtics.
  • Formació especialitzada en espectrofotometria, ELISA o Western blotting.
  • Aplicacions mòbils per promoure l’ ús segur de medicaments i hàbits saludables.

3. Agricultura intel·ligent i monitoratge ambiental

  • Xarxes de sensors agroclimàtics i sondes ambientals.
  • Monitoratge mitjançant drons del cargol poma i de la salinitat del Delta de l’ Ebre.
  • Comparatives de cultius ecològics i biodinàmics i anàlisis nutricional de varietats locals.
  • Hivernacles solars mòbils amb vidre fotovoltaic i sistemes domotitzats.

4. Energies renovables, eficiència i domòtica

  • Vending alimentat per energia solar amb monitoratge digital.
  • Dissenys d’ aïllament sostenible mitjançant llana.
  • Millora de l’ eficiència energètica d’ edificis a través de SATE.
  • Sistemes automatitzats de control d’ inundacions.

5. Inclusió, accessibilitat i cultura

  • Eines inclusives per permetre a persones invidents accedir a espectacles de dansa.
  • Jocs, materials esportius i equipaments adaptats per a gent gran o amb mobilitat reduïda.
  • Creació de documentals sobre la realitat del poble gitano.
  • Poemaris il·lustrats i projectes culturals realitzats íntegrament per l’alumnat.

6. Digitalització de pimes i economia creativa

  • Agències simulades de màrqueting digital per donar servei a empreses locals.
  • Disseny i fabricació de components optimitzats per a bicicletes de competició.
  • Prototips constructius, vehicles assistencials elèctrics i solucions amb sensors biomèdics.

En conjunt, els projectes seleccionats abasten un ampli espectre de famílies professionals, amb especial protagonisme enguany de Sanitat, Agrària, Electricitat-Electrònica, Informàtica i Química alineant-se amb sectors emergents i amb les prioritats de la nova Llei d’FP.

Entre els 38 projectes seleccionats destaca la presència de 10 iniciatives desenvolupades en xarxa, impulsades de forma conjunta per diversos centres educatius, la qual cosa reforça la cooperació interterritorial i la transferència de coneixement entre comunitats. El conjunt de projectes compta a més amb la implicació de 70 entitats col·laboradores —entre empreses, associacions, administracions locals i organitzacions socials—, consolidant un ecosistema estable d’aliances que connecta l’FP amb les necessitats reals del teixit productiu.

Per a la seva selecció, la comissió avaluadora ha valorat especialment el caràcter innovador i aplicable de les propostes, la seva capacitat de transferència, la diversitat d’ agents implicats i el seu impacte social, així com l’ alineació amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, amb especial presència dels ODS 4, 9 i 12. També s’ ha tingut en compte la sostenibilitat a llarg termini i la qualitat del pla de treball

En aquest context, la directora de CaixaBank Dualiza, Paula San Luis, ha destacat com la convocatòria “consolida un ecosistema d’innovació en l’FP que genera valor real per a l’alumnat, per als centres i per a les empreses, demostrant la capacitat dels docents i del seu compromís per respondre als reptes del mercat laboral des d’una perspectiva moderna,  inclusiva i connectada”.

Per la seua banda, el president d’FPEmpresa, Luis García, ha subratllat que aquesta edició reforça “el compromís extraordinari del professorat, capaç d’impulsar projectes que combinen innovació, utilitat social i col·laboració amb empreses en un moment de plena implantació del nou sistema d’FP”.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12