Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Brussel·les multa X amb 120 milions d’euros pel seu model “enganyós” de comptes verificats i la manca de transparència

La Comissió Europea també accepta els compromisos de TikTok per evitar anuncis fraudulents a la plataforma

Imatge de l'edifici Berlaymont, seu de la Comissió Europea

ARTICLES - ZONA 2

La Comissió Europea ha multat X amb 120 milions d’euros pel seu model de comptes verificats -els que apareixen amb un tic blau- i la manca de transparència. En un comunicat publicat aquest divendres, Brussel·les sosté que el disseny d’aquest model és “enganyós” i incompleix les obligacions sobre transparència que exigeix la Llei de Serveis Digitals (DSA). Per l’executiu comunitari, qualsevol usuari pot aconseguir el tic blau a canvi de pagar una subscripció, afectant així “la capacitat de la resta d’usuaris de prendre decisions lliures i informades sobre l’autenticitat dels comptes”. En el mateix comunicat, la Comissió també informa que ha acceptat els compromisos de TikTok per evitar la publicació d’anuncis fraudulents a la plataforma.

El cas que afecta X es remunta el desembre del 2023, quan la Comissió Europea va obrir una investigació a la plataforma sobre la distribució de contingut il·legal i sobre les mesures que prenia l’empresa per combatre la manipulació d’informació. La investigació -que encara continua en marxa- també abordava la manca de transparència publicitària en el seu repositori d’anuncis i les facilitats o dificultats que imposava X als acadèmics per poder accedir a les seves dades.

Segons han detallat aquest divendres fonts comunitàries, la sanció referent als comptes verificats és de 45 milions d’euros. Pel que fa a la manca de transparència publicitària, la multa puja als 35 milions d’euros, mentre que la sanció vinculada a l’accés a dades és de 40 milions d’euros. Des de Brussel·les sostenen que la sanció és “proporcionada” d’acord amb la gravetat, durada i recurrència de les accions de la plataforma. La sanció anunciada aquest divendres és la primera que l’executiu comunitari imposa en el marc de la Lleis de Serveis Digitals.

Ja en l’anterior mandat, la Comissió Europea va informar de possibles incompliments per part d’X en el marc de la Llei de Serveis Digitals quan la investigació estava en marxa. Pel llavors comissari europeu per al Mercat Interior, Thierry Breton, el model de comptes verificats a la plataforma podia derivar en “enganys”. “Abans els tics blaus significaven que la informació provenia d’una font d’informació fiable; ara veiem que enganyen l’usuari”, apuntava el juliol del 2024, quan Brussel·les va emetre el seu primer avís a l’empresa.

De la mateixa manera, el dirigent francès va remarcar que els processos que seguia X per concedir accés a les seves dades era inadequat, ja que “semblava que volia dissuadir els investigadors que volen dur a terme projectes de recerca”. “O bé els dissuadeix, o bé els deixa sense més remei que pagar unes taxes desproporcionadament altes”, resumia l’executiu.

Compromisos de TikTok

A diferència d’X, la Comissió Europea ha anunciat el compromís de TikTok de proporcionar repositoris publicitaris que garanteixin una “transparència total” entorn dels anuncis dels seus serveis, tal com exigeix la Llei de Serveis Digitals. “Després d’un intens diàleg amb la Comissió, TikTok ha presentat compromisos vinculats que aborden totes les preocupacions plantejades per la Comissió; […] aquests compromisos garanteixen una total transparència”, resumeix l’executiu.

En el cas de la plataforma xinesa, Brussel·les va obrir una investigació el febrer del 2024 per avaluar possibles incompliments en el marc de la Llei de Serveis Digitals. En concret, l’executiu comunitari volia comprovar si TikTok prenia suficients mesures per prevenir la difusió d’anuncis fraudulents, campanyes de desinformació i operacions coordinades d’anuncis falsos, inclosos en contextos electorals.

Gairebé un any i mig després d’iniciar la investigació, Brussel·les va considerar que l’empresa “no havia facilitat la informació necessària sobre el contingut dels seus anuncis, sobre els usuaris als quals es dirigeix i sobre qui paga per aquests”.

Segons la Comissió, TikTok havia incomplert la seva obligació de publicar un repositori de publicitat, una eina que ha de servir perquè investigadors i membres de la societat civil “detectin anuncis fraudulents, campanyes d’amenaces híbrides i operacions d’informació coordinada i anuncis falsos, fins i tot en contextos electorals”. Al mateix temps, Brussel·les denunciava que les eines de què disposa TikTok “no permeten al públic realitzar cerques exhaustives d’anuncis a partir de la informació que facilita, limitant la seva utilitat”.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12