El Departament d’Empresa i Treball, per mitjà de l’Agència Catalana del Consum i la Direcció General de Comerç, ha iniciat una nova campanya de control amb motiu de les promocions del Black Friday, per tal de poder detectar casos de publicitat enganyosa en la indicació de preus i vigilar la competència deslleial entre establiments comercials.
En concret, Empresa i Treball està realitzant actuacions inspectores sobre 155 empreses d’arreu de Catalunya, del sector de l’electrònica de consum, d’articles de roba i complements i productes per a la llar, que tradicionalment concentren la major part dels descomptes en aquestes dates.
Comerç du a terme controls en 55 empreses, tant presencials com per internet, mentre que Consum enguany incrementa fins a 100 el nombre d’empreses controlades en la venda en línia (respecte de les 25 controlades l’any passat), i fa seguiment del preu d’un total de 10.000 productes seleccionats prèviament pel personal inspector (respecte dels 2.500 productes controlats en la campanya del 2024).
El monitoratge de preus s’ha iniciat dos mesos abans de la cita, que enguany s’escau el 28 de novembre, per tal de detectar increments previs dels preus per simular descomptes posteriorment o la manca d’informació clara sobre els preus originals i els percentatges de rebaixa.
En aquesta campanya s’intensifica el control a empreses que ja van ser objecte d’inspecció i que presentaven incompliments en anys anteriors, amb la finalitat d’endurir les sancions en cas de reincidència. Amb tot, les pràctiques comercials que vulnerin els drets de les persones consumidores poden implicar multes de fins a 100.000 euros, mentre que les que contravinguin la normativa de Comerç poden rebre sancions de fins a 20.000 euros.
45 expedients per infraccions durant el Black Friday 2024
Com a resultat de les inspeccions dutes a terme durant la campanya del 2024, Empresa i Treball ha obert un total de 45 expedients sancionadors a empreses que presentaven incompliments de la normativa.
En concret, la Direcció General de Comerç ha obert 28 expedients per infraccions en matèria de competència deslleial, dels quals 21 ja s’han resolt amb sancions per un import global de 175.560 euros.
Pel que fa a Consum, s’han obert 17 expedients sancionadors que es troben en tramitació.
Campanya per fomentar la compra reflexiva i conscient
En paral·lel a l’actuació inspectora, durant aquest mes de novembre l’Agència Catalana del Consum posa en marxa a les xarxes socials una campanya divulgativa protagonitzada per la creadora de contingut Queralt Vidal Sala.
La finalitat és conscienciar els consumidors, especialment els més joves, sobre la importància de fer un consum reflexiu i conscient. Per tant, l’actuació que es difon per mitjà de les xarxes socials @consumcat i també al web consum.gencat.cat, se centra en la planificació i en el control de la despesa, per tal d’evitar compres impulsives induïdes per la publicitat d’aquestes dates.














