Les promocions del Black Friday no sols atreuen compradors, també a ciberdelinqüents. L’ús de WhatsApp entre les persones majors s’ha generalitzat en els últims anys i, amb ell, les estafes i suplantacions d’identitat.
Segons dades de l’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE), els fraus digitals dirigits a majors de 60 anys van créixer un 23% l’últim any, sobretot mitjançant missatges falsos que simulen ser de familiars, bancs o serveis de missatgeria.
En aquest context, la companyia tecnològica Bleta adverteix del risc de mantenir les configuracions per defecte en WhatsApp, una pràctica molt comuna entre els usuaris de més edat. Encara que l’aplicació ofereix diverses funcions de seguretat, moltes persones no saben com activar-les ni configurar-les correctament.
Cinc passos per a un WhatsApp més segur
1. Limitar la foto de perfil a “Els meus contactes”.
Evita que desconeguts vegin la teva imatge o la utilitzin per a suplantacions. Moltes estafes comencen amb el robatori d’una foto real per a generar confiança en missatges falsos o perfils duplicats.
2. Desactivar la ubicació en temps real.
Ha d’usar-se només de manera puntual. Compartir-la durant hores o dies permet a tercers conèixer rutines, domicilis o desplaçaments, informació molt valuosa per a ciberdelinqüents i timadors.
3. Silenciar crides i bloquejar missatges de desconeguts.
Durant campanyes com Black Friday proliferen els números que es fan passar per empreses de repartiment, entitats bancàries o suport tècnic. Silenciar i bloquejar evita que puguin insistir o enviar enllaços fraudulents.
4. Revisar qui pot veure l'”Última vegada” i qui pot afegir-te a grups.
Limitar la visibilitat de la teva activitat i restringir l’entrada a grups impedeix rebre invitacions automàtiques o enllacis parany. Configurar totes dues opcions en “solo els meus contactes” afegeix una capa extra de seguretat.
5. Desconfiar d’enllaços o codis QR rebuts per missatgeria.
Les falses ofertes o sortejos arriben amb aparença legítima i solen demanar dades personals o bancàries. Abans de fer clic, convé comprovar el remitent en la web oficial o contactar directament amb l’empresa.














