Apropar la recerca biomèdica als joves i mostrar la importància d’aquesta part de la ciència és l’objectiu dels tallers que l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB) de Lleida ha impulsat a les seves instal·lacions amb la posada en marxa del nou curs. Fins al mes d’abril, uns 850 alumnes de primer d’ESO de diferents centres educatius de la demarcació de Lleida participen en sessions pràctiques on els joves apliquen la teoria adquirida a les aules entorn la salut i la investigació. Tot plegat, en el marc de tasques que simulen l’activitat d’un laboratori clínic. A banda de traslladar coneixement, els tallers també preveuen despertar l’interès de la biomedicina entre l’alumnat perquè puguin créixer com a nous científics.
Sota el nom ‘Explorant el món de la recerca’, l’IRB de Lleida ofereix 14 tallers perquè els alumnes coneguin la relació de diferents malalties amb les seves respectives causes, la representació de la replicació de l’ADN i de mutacions en els nucleòtids o la identificació de les parts d’un medicament. D’aquesta manera, els alumnes esdevenen personal d’un laboratori de diagnòstic clínic.
Concretament, les sessions s’introdueixen amb una breu explicació sobre la tasca de l’IRB i els grups que el formen, així com els tipus d’investigacions que duen a terme els científics de l’equipament. Posteriorment, els conductors de l’activitat donen pas a la part més experimental amb activitats dinàmiques.
“Apostem per l’educació basada en l’experimentació, la manipulació i el joc”, ha explicat l’educador científic Ignasi Valls, qui també ha destacat que es tracta d’un “bon mètode” tenint en compte que els participants són joves “que necessiten estar estimulats”. “És una manera que el missatge arribi. A més, els tallers es complementen amb l’educació convencional a les aules”, ha conclòs.
En la mateixa línia s’ha expressat el professor de ciències del col·legi Lestonnac de Lleida, Gerard Rivera, qui ha assenyalat que és el tercer any que aquest centre de la capital del Segrià participa als tallers. “Qualsevol activitat que tingui un caràcter pràctic és molt enriquidora per als alumnes. Els agrada molt tot el que sigui remenar. Per ells és entretingut i fa que estiguin més atents durant l’activitat”, ha apuntat.
Actualment, tots els tallers previstos per al curs 2025-2026 ja estan complets. Els tallers es duen a terme en el marc del programa d’educació científica IRBLleida-Fundació La Caixa, co-finançat per la Fundació Espanyola per la Ciència i la Tecnologia (FECYT).













