Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

“Visc amb normalitat total el fet de ser dona i conduir un tren”

Maitane Eceiza està al volant del tren de la Pobla des de fa sis anys i també destaca que aquesta feina fa possible la conciliació

Maitane Eceiza, a l’estació de tren de Balaguer, que és des d’on se centralitza tota la línia (Núria García)

ARTICLES - ZONA 2

Maitane Eceiza és basca però fa molts anys que viu a Catalunya. Fa uns anys va entrar a treballar a Ferrocarrils de la Generalitat, a l’àrea d’atenció al client, i se li va oferir l’oportunitat de fer el curs de maquinista de tren. Va acceptar i ara és una de les sis conductores dels trens de la línia de la Pobla, un ofici que com a clixé s’associa històricament al món masculí tot i que, segons explica Maitane, no té res a veure amb la realitat.

“He viscut amb normalitat total el fet de ser dona i conduir un tren”, explica Maitane Eceiza. Com molta gent que treballa en aquest ofici no prové del món ferroviari. Quan va entrar a treballar a Ferrocarrils feia d’altres tasques fins que li van oferir fer el curs de conductora de tren (a ella i a altres persones que ja formaven part de l’empresa). En aquell moment faltaven maquinistes i els van donar l’oportunitat de fer-ho. D’això ja fa sis anys i la Maitane va superar tots els exàmens, que es fan a Madrid, i els cursos de conducció de tren, que es desenvolupen en altres línies i trajectes. De fet, per poder fer aquesta feina s’ha de tenir una triple habilitació: s’ha de comptar amb el carnet per conduir el tren i s’ha d’estar habilitada per la línia en la que es farà el trajecte (en aquest cas la de la Pobla) i per la màquina que portarà. “És una feina còmoda, les condicions són bones i la línia és tranquil·la”, explica Maitane. Conduir un tren de la Pobla és posar-se al ‘volant’ d’un convoi amb moltes persones darrere. La conducció és “molt automàtica, amb una palanca per anar endavant i endarrere”, explica Maitane, que diu que també cal anar reconeixement en tot moment les condicions de la línia, saber si cal accelerar o frenar o estar pendent que no hi hagi cap objecte que pugui suposar un perill, com un animal o una pedra. “Es tracta de valorar el risc i cada situació”, explica.

Fa incidència també en el fet que ser dona no implica cap handicap en un món, el ferroviari, que històricament s’ha vinculat als homes. A més, subratlla que Ferrocarrils és una empresa que “fomenta molt la igualtat”. També la conciliació. Hi ha horaris de matí i tarda i sense reduir jornada es pot triar. Al tenir dos filles “això em dona llibertat i temps per dedicar-los”. Pel que fa la conducció afirma que és conscient que porta molta gent però conclou que del que es tracta és de “conduir bé” i destaca que el “paisatge” és el punt fort d’aquesta línia.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12