Xavi Gómez (Alguaire, 1987) és el nou director de l’aeroport Lleida-Alguaire, substituint Antoni Serra, que s’ha jubilat. Assumeix el càrrec “amb responsabilitat” i “orgull” i amb l’objectiu de continuar la línia del seu predecessor, que deixa un aeroport “molt ben posicionat”.
Què suposa per un veí d’Alguaire assumir la direcció de l’aeroport?
Suposa un repte que no és només professional, sinó també hi ha el vessant de generar impacte al territori. Sempre he sentit orgull com a alguairenc que tinguem un aeroport i, per tant, amb moltes ganes i amb certa responsabilitat perquè l’aeroport continuï en la bona senda i sigui un èxit.
Quin perfil creu que pot aportar?
No deixo de ser un treballador que porta 10 anys a aeroports, que ha treballat amb l’Antoni, per tant, el que et puc dir és que vinc a continuar la seva tasca, que ha donat els seus fruits i els continuarà donant. De fet, hi haurà coses que passaran en aquests pròxims mesos que són el resultat del llegat de l’Antoni: la residència, els hangars. La idea es continuar la seva feina, però amb el meu estil. El Toni ha tingut una experiència al món de l’aviació de més de 30 anys i, per tant, ha tingut una manera de fer les coses. Jo tinc la meva experiència i aportaré el meu estil, però en línies estratègiques hi ha un pla director que marca cap on ha d’anar a l’aeroport i tots anem amb la mateixa direcció.
Ha comentat que aportarà el seu propi estil. Quin serà aquest estil?
Soc una persona que és molt optimista, però amb rigor. És a dir, m’agrada veure els projectes i que les coses passin, però des d’un punt de vista tècnic com a enginyer, sempre busco tenir les coses controlades i ben acotades. Per tant, em mouré entre un vessant comercial i un vessant d’enginyer per la meva experiència professional i la formació.
L’Antoni va dir que no estava previst l’obertura de noves línies regulars.
No renunciem a tenir més línies. El que passa és que el nostre focus no està centrat en el transport de passatgers. Òbviament, continuarem treballant perquè n’hi hagi. Si tenim interès per part de companyies en operar des de Lleida, òbviament ficarem tots els mitjans possibles, però estem centrats i creiem que l’estratègia és la formació de pilots, l’activitat industrial, el manteniment d’aeronaus o hangars. És a dir activitat estacionada o ubicada a l’aeroport i que pugui generar llocs de treball a nivell fix. No una cosa que vingui i se’n vagi, sinó que el que volem és generar impacte.
El president de la Cambra de Comerç de Lleida creu que es podria potenciar l’aeroport des d’un punt de vista logístic. Com ho valora?
Evidentment, podria funcionar com a aeroport logístic, però necessita moltes altres coses que no depenen de nosaltres. Hi ha d’haver una indústria logística darrere que requereixi aquests serveis. Hi ha exemples com Saragossa, però allí hi ha una plataforma industrial i logística darrere que d’alguna manera necessita l’aeroport. Llavors és un peix que és mossega la cua. En resum, crec que pot estar bé, però necessita que molts actors estiguin i s’alineïn.
Després de dos anys han tornat els vols amb esquiadors polonesos. Hi ha l’opció que n’arribin d’altres països?
Acabo d’aterrar i ara mateix desconec si hi ha hagut alguna conversa d’interès. No renunciem a tenir aquest tipus d’operacions. Avui dia no tenim cap altra companyia que estigui pensant a venir, però podria ser que en el futur poguessin venir i nosaltres al final ho facilitaríem.
Quin repte personal et marques en aquesta nova etapa al capdavant de l’equipament?
El repte personal és que cada cop fem una passa endavant. Ara estem molt bé, el Toni ens ha deixat un aeroport molt ben posicionat, especialment amb els sectors que t’he dit abans, i la idea és anar fent passos endavant, intentant no anar endarrere. Evidentment, es pot ser molt ambiciós, però penso que no cal i faria malament de dir el que vull d’aquí a cinc anys. No val la pena vendre falses il·lusions a la gent.
Lleida-Alguaire està en una evolució constant, des del punt de vista formatiu, industrial i aeroespacial. Quin futur li espera?
Hi ha algunes activitats que estan més madures, com per exemple el tema de la formació o el manteniment d’aeronaus, que estan fent una transformació respecte de com veníem. Ara és cert que hi ha molta activitat aeronàutica i, per tant, no hi ha tants avions a l’aeroport parats i també volem madurar l’activitat tecnològica. Estem en una fase d’implantació de noves activitats a nivell de projectes d’hidrogen o del centre de proves de motor, i volem que aquesta activitat es vagi instal·lant a poc a poc per anar creant aquesta demanda. Volem anar pas a pas amb les activitats que ja estan implementades i aquelles que estan en una fase iniciar, les anirem treballant perquè amb el temps puguin créixer.
Quin paper juga el Newspace?
Nosaltres estem desenvolupant el centre de proves per a motors coet, on tenim l’empresa Pangea Aerospace treballant en aquestes instal·lacions. A poc a poc volem anar creixent, ja que sabem que hi ha interès, no només per part de Pangea, sinó per a empreses del sector a nivell europeu que estan interessades a poder utilitzar aquestes instal·lacions. Aquest és el paper que ara mateix estem jugant en aquest sector.
S’està construint la nova residència per a estudiants de pilot d’avió. Quin impacte pot tenir i d’on provenen els pilots que es formen?
Principalment, venen de l’Índia. Hi ha un acord de l’escola de VA amb l’aviació civil índia per formar molts pilots d’aquest país. Però això és un afegit als estudiants que ja té l’escola, que venen de molts països, amb acords amb diferents companyies. A part dels estudiants de la residència, hi ha un altre volum d’estudiants que estaran ubicats al territori, instructors que no estaran a la residència sinó al territori, treballadors, etc. En aquesta residència hi haurà una sèrie de serveis que creiem que necessitaran els estudiants i intentarem que el territori pugui beneficiar-se d’alguna manera. I estem treballant per poder apropar diferents serveis i que es puguin involucrar de ple amb el territori perquè se sentin còmodes i la relació pugui durar molts anys.
Com t’agradaria que es recordés la teva feina a l’aeroport?
Tant de bo me’n pogués anar amb el mateix sentiment que se n’haurà anat l’Antoni. Ell ha marxat satisfet, i amb raó, perquè ha deixat un aeroport molt millor de com el va agafar. Si jo el puc deixar almenys igual de com està ara, ja estaria content. Espero deixar un impacte positiu i amb un aeroport que hagi evolucionat perquè voldrà dir que haurem fet una bona feina.