Els usuaris estan marxant de la xarxa social X en una espècie d’“èxode digital”, descontents des de fa temps amb el curs que pren la plataforma des que el seu propietari, Elon Musk, n’assumís el control el 2022, i sobretot des que s’aliés amb l’expresident Donald Trump, en la campanya del republicà en les últimes eleccions.
Musk va adquirir la xarxa social Twitter per 44.000 milions de dòlars el 2022. Encara que econòmicament és el major fracàs de l’empresari, ja que en dos anys el seu valor s’ha desplomat a uns 9.000 milions de dòlars, segons Forbes, la xarxa s’ha convertit en un poderós altaveu de la ideologia i l’agenda del multimilionari.
Encara que els usuaris d’X portaven temps queixant-se del rumb de la plataforma per les subscripcions de pagament, la creixent publicitat i la proliferació de perfils ‘ultres’, el suport de manera activa de Musk a Trump en la seva campanya electoral aquest 2024 sembla ser la gota que va fer vessar el got.
Usuaris i analistes han acusat el multimilionari de convertir X en una màquina de desinformació en la qual les faules campen a plaer alhora que es promou una ideologia d’extrema dreta.
Un dia després de les eleccions, més de 46 milions de persones van acudir a X (un rècord de la ‘app’ en 2024), però aquest mateix dia més de 115.000 usuaris van tancar els seus comptes als Estats Units, segons les estimacions de la signatura de recerca Similarweb.
Encara que X no faciliti les xifres de les persones que la van abandonar, des del dia de les eleccions fins al dimarts 12, Similarweb estima que al voltant de 1,8 milions van desactivar els seus comptes a tot el món, incloent al voltant de 482.000 als Estats d’Units.Mitjans de comunicació, periodistes i artistes semblen ser els protagonistes d’aquesta fugida d’X, des de The Guardian, La Vanguardia o la ràdio pública estatunidenca NPR fins a una llista de més de 60 artistes de renom, com Guillermo Del Toro i Barbra Streisand, segons la revista The Hollywood Reporter, van deixar la plataforma. Al ser noms coneguts, dista molt de ser una fugida massiva: la plataforma de Musk continua tenint un gran nombre d’usuaris i, segons la web de rastreig Exploding Topics, a l’octubre de 2024 X comptava amb 600 milions d’usuaris actius cada mes. A més, continua sent la xarxa preferida de comunicació institucional i de la majoria de mitjans de comunicació.