Unió de Pagesos (UP) va fer balanç de la campanya de la fruita d’enguany en el marc de la 70a edició de la Fira de Sant Miquel de Lleida i el i el 39è Saló Eurofruit, on van dur a terme unes jornades per commemorar els 50 anys del sindicat a Ponent.
UP va alertar que la campanya de la fruita d’enguany cobrirà els costos de producció en fruita de pinyol i poma. En general, els arbres han tingut una bona floració i, en poma, s’espera que la collita sigui similar a la dels darrers cinc anys, malgrat els estralls de les pedregades que van afectar a la plana de Lleida i la sequera en zones del Priorat, Baix Camp i Terres de l’Ebre.
La campanya de la pera ha estat “més negativa” per la manca d’aigua i les altes temperatures de la campanya del 2023, que van incidir en la formació dels borrons florals. El sindicat va assegurar que les pèrdues arriben fins al 60% de la producció, uns 75 milions d’euros a tot Catalunya.
El sector de la pera a Catalunya encara arrossega els efectes de la sequera de la darrera campanya i el responsable nacional del sector de Fruita Dolça d’Unicó de Pagesos, Jaume Gardeñes, va apuntar que la producció enguany se situa sobre el 40% amb pèrdues de 7.205 euros per hectàrea de mitjana. Gardeñes va apuntar que malgrat cobrir costos de producció en fruita de pinyol i poma, el pagès no cobrirà les amortitzacions. La situació s’agreuja en el cas dels agricultors que depenen dels pantans de Margalef, la Palma d’Ebre, Siurana, Riudecanyes i Guiamets on han mort entre el 70% i el 80% dels arbres de les explotacions, va destacar el responsable de Sectors Agrícoles d’UP, Miquel Piñol.