Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

“El ministeri ha fet la feina”

ARTICLES - ZONA 2

El subdelegat del Govern a Lleida, José Crespín, va valorar que el Ministeri de Transports i Mobilitat Urbana (MITMA) “ha fet la feina” amb relació a posar en marxa tots els projectes de l’N-230, que pretén ser un gran eix que doni accés des de Lleida a la Val d’Aran i França.

Aquesta acció forma part del projecte històric Agenda N-230, el qual fins fa cinc anys s’havia contemplat com un únic projecte pensat per fer una gran autovia que connectés els tres punts. A finals dels anys noranta es va licitar el projecte, però el cert és que han passat més de dues dècades i  aquest no s’ha materialitzat per diversos motius, tot i que el principal segons comenta el subdelegat del Govern a Lleida, José Crespín ha estat el fet de pensar-lo com un únic projecte. “No té res a veure el terreny que hi ha a la plana de Lleida amb el que hi ha a Benabarre, Vielha, Sopeira o França. Parlem d’un projecte en què durant 20 anys s’han tret estudis informatius, però a la pràctica no s’ha acabat fent perquè quan sortia una dificultat acabava afectant la resta. Es va fer un petit tram de l’autovia”, explica.

El que sí que s’ha fet durant aquest transcurs ha estat un tram de l’autovia A-14, de Lleida fins a Almenar, i segons apunta Crespín, el govern espanyol ja ha licitat un projecte d’actualització per un import de 890.000 euros que s’haurà d’executar amb 18 mesos. Amb la construcció d’aquest nou tram de més de 6 quilòmetres, es donarà continuïtat a l’existent entre Lleida i Almenar. A més, amb l’actuació es veurà beneficiada l’actual travessia de la carretera N-230 al pas pel municipi d’Alfarràs. El segon eix d’actuació que preveu aquesta agenda presentada el setembre del 2022 als agents del territori és el condicionament de la carretera N-230 com a via de tres carrils, al tram entre la variant d’Alfarràs i Benabarre, a la província d’Osca. Així, l’autovia A-14, finalment, arribarà només fins a Alfarràs (24 km) i d’aquí endavant s’optarà per millorar l’N-230.

Aquí, s’ha licitat la redacció del projecte per un import de 2.009.000 euros amb un període d’execució de 24 mesos. Crespín va comentar que deixarà de ser una autovia “perquè el territori vol una carretera millorada” i en aquest sentit es preveu fer un 2+1, és a dir dos carrils per a un sentit de circulació i un carril per al sentit contrari. L’objectiu és “millorar notablement la seguretat viària en evitar les maniobres d’avançament”, i a la vegada  segons el ministeri. Amb tot, el govern espanyol estima que les obres costaran 79 milions. En aquest tram, d’aproximadament 42 quilòmetres, s’habilitaran carrils addicionals per avançar, que es disposaran de forma alternativa entre ambdós sentits de la circulació.

El tercer eix d’actuació del pla és el que va dels municipis de Benabarre a Sopeira, el “més complicat”, segons Crespín. El Ministeri de Transports ha iniciat la redacció del projecte per 1,4 milions d’euros i un termini d’execució dos anys. En aquest tram, Crespín apunta que es mantindrà com un tram 2+1.

Després d’aquesta actuació passem fins al “moll de l’os”, com qualifica Crespín: el tram entre Sopeira i la boca sud del túnel de Vielha. En aquest cas, el govern espanyol ha sotmès a informació pública el projecte, considerant com la millor alternativa, entre les tres plantejades, una valorada en 375,8 milions d’euros que preveu actuar en 40 quilòmetres, un 19,60% dels quals en túnel i un 5,75% en viaducte.

Aquesta alternativa incorpora part de les al·legacions recollides en un anterior tràmit d’informació pública. El darrer projecte que contempla aquesta Agenda N-230 és el de la millora de la carretera al túnel de Vielha. El ministeri ha encarregat la redacció del projecte per un import de 834.000 euros i un termini d’execució de 3 anys.

La iniciativa permetrà desenvolupar, segons Transports, les actuacions necessàries per millorar la seguretat viària del tram entre la boca nord del túnel de Vielha als sis quilòmetres de longitud, mitjançant l’ampliació de la seva plataforma fins a aconseguir una calçada de set metres d’amplada. “Podem dir que el ministeri ha fet la feina, és cert que la carretera no està acabada, però ara mateix els cinc trams ja estan en marxa”, defensa Crespín, qui també afegeix que “abans era un únic procediment i quan es trobava un impediment, el projecte se n’anava en orris. Ara són cinc procediments diferents: Acabar la tercera fase de l’A-14 fins, el 2+1 fins a Benabarre, el 2+1 fins a Sopeira, els túnels i viaductes d’Escales i l’ampliació de la capacitat entre el túnel i Vielha. Si falla un dels cinc projectes no passa res, decau l’afectat, però la resta continua”, conclou el subdelegat.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12