Més de 4.500 estudiants, més d’un miler que l’any passat, han aquest dissabte fet la prova d’aptitud personal (PAP) per poder accedir als graus en educació infantil i primària. La PAP ha constat de dos exàmens, un de competència comunicativa i raonament crític, i un altre de competència lògica matemàtica. Els estudiants s’han examinat aquest matí en cinc seus universitàries: el campus de Mundet i al campus de Bellaterra de la UAB, a Girona, a Tarragona i a Lleida. Paral·lelament, unes 3.000 persones s’han presentat a les PAU per majors de 25 i 45 anys. Concretament han fetels exàmens de la fase general i el dissabte que ve, 4 de maig, faran les proves de la fase específica.
Les proves d’aptitud personal (PAP) per optar al grau d’educació infantil i primària es van començar a fer fa tres anys. En aquesta convocatòria s’han matriculat 2.955 persones, entre el Campus Mundet de Barcelona i el de Bellaterra; 611 a Tarragona; 430 a Lleida i 517 a Girona.
En una atenció als mitjans, Josep Maria Cornadó, coordinador de la PAP a tota Catalunya i professor de la Universitat Rovira i Virgili a Tarragona, ha explicat que l’augment de participació en aquestes proves, respecte a l’any passat, és degut al fet que aquesta prova “prestigia la professió de mestre” i per aquesta raó, segons Cornadó, “cada vegada hi ha més estudiants que volen fer de mestre”.
Així mateix, el coordinador de la PAP ha explicat que molta gent s’ha animat a presentar-se a les proves perquè el departament d’educació ha obert llistes i ha convocat oposicions.
Cornadó ha fet un balanç d’aquests tres anys de les proves d’aptitud personal i ha afirmat que els resultats han estat positius perquè des de les facultats han notat que l’estudiant cada cop té una “base cultural més sòlida, un domini del sistema lingüístic i una vocació més clara”. Tot i això, el coordinador de la PAP ha explicat que aquesta prova “anirà evolucionant” amb els anys, perquè segons ell, seria important avaluar altres capacitats en relació a l’idioma, les competències digitals i les competències no cognitives tals com: l’empatia, el lideratge o la capacitat de comunicació, que segons Cornadó, també són importants per saber si el candidat té les aptituds necessàries per poder exercir de mestre.
Paral·lelament, aquest dissabte també s’ha fet la Prova d’Accés a la Universitat (PAU) per a més grans de 25 i 45 anys on s’hi han inscrit 3.041 persones. Els estudiants han realitzat els exàmens de la fase general i el dissabte 4 de maig es faran els exàmens de la fase específica, només per als estudiants més grans de 25 anys.
Enguany, 2.581 persones (2.633 el 2018) s’han matriculat a la prova de més grans de 25 anys, que consta de dues fases: la fase comuna, integrada per 4 exàmens (comentari de text, llengua castellana, llengua catalana i llengua estrangera), i la fase específica, on els aspirants s’han d’examinar només de dues matèries vinculades a l’opció d’accés triada (arts i humanitats, ciències, ciències de la salut, ciències socials i jurídiques, o enginyeria i arquitectura).
D’altra banda, 481 persones (441 el 2018) s’han inscrit a la prova de més grans de 45 anys. Aquesta via d’accés a la universitat és per a aquelles persones que volen iniciar estudis universitaris i no tenen cap titulació acadèmica que permeti accedir a la universitat per altres vies ni poden acreditar experiència laboral o professional. La prova d’accés consta de tres exàmens: comentari de text, llengua catalana i llengua castellana. Els aspirants que la superin han de passar també una entrevista personal.
En aquesta ocasió 21 persones s’han matriculat a totes dues proves. Els resultats dels dos exàmens es publicaran el 22 de maig i els interessats podran descarregar-se el certificat de notes en el moment mateix de la consulta.